Mitt hem är min borg - inte sorg:o)


Förutom att jag gått åstad och blivit vanvettigt förälskad, samt rannsakat både mig själv och honom omkring detta fenomen, pågår det ändå någon form av vardag omkring mig. Det är inte alltid helt lätt att delta i denna på ett friskt och för andra tillfredställande sätt. Men å andra sidan har min vardag aldrig tett sig särskilt normal tidigare heller. För att bringa lite balans (läs ytterligare lite turbulens) har älsklingen varit söt nog att lämna en röd skjorta kvar i garderoben (luktar på den då och då), en påse med öronproppar i toalettskåpet (luktar inte på dem alls - jag snarkar antingen väldigt högljutt, eller så är han lika lättväckt som jag), samt fyra halvskrivna låtar i min tröskverksdator - låtar som jag förväntar mig att styra upp till något lyssningsbart:o) Fastän han med större lätthet kunde gjort det själv i sin fina dator med nya program:o) Fast, kanske inte sången då... Och det underlättar mycket om texten skrivs färdigt först så att den ens går att sjunga in...

Nåväl - denna beryktade (ibland kallad grå - varför då?) vardag. Jag tar gårdagen som exempel. Jag behöver egentligen bara traska upp till Tempo här i lilla Bredsand så kan man ge sig den på att något ganska otippat händer. Alltså, det gick bra i affären. Jag kom ihåg nästan allt jag behövde inhandla, jag mindes koden på ett av bankkorten också. När jag kom ut från butiken sprang en Somalisk kvinna fram och bad mig hjälpa henne att översätta ett intyg på svenska till engelska. I Bredsand bor för övrigt halva sveriges inflyttade och asylsökande somalier, för er som inte vet. Mycket pittoreskt och trevligt för oss som inte bor i själva ghettot sas, men ändå får lov att inandas främmande kulturer alldeles vid knuten. På somrarna är det helt psykedeliskt att se mammorna i långa, färgglada saris, kjolar, och slöjor svalka sig i havet tillsammans med sina glada barn. Hoppas Thyra finner några nya vänner på lovet, nu när hennes bästis från Ryssland flyttat till Stockholm.

Jag fattar inte varför jag hamnar utanför ämnet hela tiden! Eller, jo - det gör jag väl. Hjärnan - den lilla - är fullständigt ockupperad av någon annan, som i sin tur anser att hans är drabbad av detsamma - av min existens. Tufft läge;o) Jag blev i alla fall ombedd att översätta ett intyg utfärdat från Psykiatriska kliniken av en överläkare till engelska. Normalt sett brukar jag inte ha svårt med vare sig svenska eller engelska, men det var något som gjorde att det fullkomligt låste sig där utanför Tempo. Jag kan inte gå in på vad som stod i brevet, men jag lyckades åtminstone få kvinnan att förstå att hon skulle bifoga detta intyg till rätten, i det fall hon ville överklaga ett eventuellt utvisningsbeslut. Hon har inte mått psykiskt bra under flera år - tror fan det! Minns väl hur våra vänner mådde under tiden då jag och väninnan (Cissi) jobbade på flyktingförläggningen i början av 90-talet. Der önskar man inte någon att behöva genomlida. Väntan, oron, att inte ha någon som helst framförhållning i livet, inte kunna lugna sina barn, inte vara behövd, inte veta vad som händer härnäst... Nej, vilket helvete de måste ha haft!

Och nu kastar jag mig snabbt och skoningslöst in på ett sidospår - men lugn! Det finns en koppling. Faktiskt. Men någon kanske hinner somna innan jag kommit fram till vad. Är det så här man håller läser vaken och alert? Måste fråga Läckberg... Funderar på om jag faktiskt borde läsa en av hennes böcker först... Nä, det blir nog inte av är jag rädd. Inte efter veckans fem fantastiska romaner jag slukat:o)

När jag var ung och hyfsat "framgångsrik" artist, hände det vid några tillfällen att jag hade riktiga "stalkers" efter mig. Människor som inte riktigt förstått att musiken var ett arbete för mig. Det jag kunde bäst. Det jag ville göra och gjorde, med skiftande- både musikalisk och ekonomisk framgång. Det fanns en man, runt 10-15 år äldre än jag, som på fullaste allvar trodde att han var ST:Göran. Han hyste även reptiler hemma och de var givetvis drakarna i hans värld. Om jag skulle föreställa någon typ av jungfru (eller hur nu berättelsen förtäljer) blev jag aldrig klok på. However, denne man (två meter lång, blek och tunnhårig, dock med hår växandes ut på fingrarna) stod plötsligen utanför min dörr en kväll. Han hade en gigantisk bukett blommor, hemgjord glögg (på sjukhussprit fick jag nogsamt veta!?) samt biljetter till en boxningsmatch??? Jag fattade såklart absolut ingeting och bad honom vänligen, men mycket bestämt att avlägsna sig.

Uppvaktningen, eller vad man nu ska kalla det - fortgick under en tid och jag försökte avstyra alla former av inviter från hans sida. Men så enkelt gav han dock inte upp.

Min väninna Cicci, hade under samma period som detta hände, uppsökt sin gyndkolog på kvinnokliniken för att göra ett sedvanligt cancertest. Och det är ju bra att göra med jämna mellanrum. Grejen var att hon på en helg blev uppringd av gynekologen efter provtagningen, och gissa om hon blev galet orolig över det. Att en läkare ringer en röd dag. Det kan ju bara betyda att något obotligt hittats inuti henne. Men nej! Icke! Denna gynekolog hade lagt ihop ett och ett och funnit att hon var min kamrat. Han ringde för att få "inside information" om det förhöll sig så som han alltid "vetat" - att jag i alla mina texter hade vävt in hemliga meddelanden till honom?

Cissi gick nuts och skällde ut honom utan noter (hon spelar inga instrument)? Hon blev ju jätterädd - och dessutom tål hon inte sådana stollar (ja, det har varit några till som fått för sig saker under min "aktiva" artistperiod).

Och gissa hur kul det var när vi fattade att det var "stalkern" som grävt i henne som gynekolog som var samma person (kräkreflex hög) som uppvaktat mig!

Och gissa igen hur udda det känns att läsa ett intyg skriven av någon som blev fråntagen sin läkartjänst på Gyn, för att sedan bli överläkare på Psyk! Ja - inget "hittepå" här! Det behövs inte. Jag kan böra önska den somaliska kvinnan all lycka till och att hon slipper ha mer kontakt med honom och snart får sitt uppehållstillstånd. Vi lär ju ses på Tempo:o)

Avslutningsvis - för att vara så utlämnande, privat - eller var det personlig (kan inte skilja på de där epiteten) som bara jag kan - har jag fyndat avslutningskläder till Thyra och mig på Röda Korset idag. Jag har fått finger- och tånaglar målade i korallrött av stora dottern, en liten herpesblåsa på vänstra sidan om överläppen, klippt gräset, städat garderoben (hälften åkte ut i garaget till den kartong där jag just tog in lika mycket...) och tränar mig i att hålla mig ifrån mobilen och slå ett visst nummer. Har inte så mycket att säga;o)



Kommentarer
Postat av: Blommen

Men, tänk hur det kan stå till med saker och ting och hur dom kan utspelas, allt kan ibland ha att göra med annat och vara trassligt ihopfogade. Usch för stalkers och annat oknytt, och efter allt det du i ditt inlägg har återgivit förstår jag att krälfaktorn var hög.

Vad vackert med korallröda naglar både uppe och nere, mindre trevligt med blåsan då=( Mina naglar brukar ibland målas svarta, har faktiskt inte provat någon annan färg \m/

Städning och gräsklippning är nödvändiga pysslor, jag själv har putsat fönster idag (tänk hur jag nu "ser ut"...) Förresten och avslutningsvis så undrar jag hur det kan vara möjligt att hinna med att läsa så många böcker som du gör? Bläddrar du bara igenom eller läser du verkligen allt?

PS Ring det där numret du för XVII, tveka inte, innehavaren har inte något som helst emot det, ty sådan är kärleken den ljuva DS

2012-05-19 @ 22:28:33
URL: http://somiblo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0