Flyttfåglar... på gott och på ont...



Jag har räknat ut, att sedan jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder, har jag bott på 20 olika ställen. Jag fyller 49 år i december. Nä, det låter så klart inte särskilt sunt någonstans, men ödet, familjeförändringar och tillfällen till bra boenden, har gjort att jag ändå valt att packa ihop hemmet, "rycka upp" döttrarna och dra vidare. Men jag kan redan i denna rad lika gärna erkänna - det må icke ske igen! Ty därtill orkar jag inte en gång till. Det sliter upp så mycket från det förflutna, att gång på gång tvingas kasta, rensa, packa, packa upp, köpa nytt, dekorera och placera ut, och sedan i ännu ett fåfängt och desperat försök, skapa ett fungerande hem i någon slags visuell harmoni. Det tär så fruktansvärt på krafterna, och återigen känner jag mig alldeles dränerad. Slut. Ledsen. När jag i själva verket borde vara lättad och glad.

Så är det - trots att jag vid skrivande tangentbord bara behöver lyfta blicken mot panoramafönstren för att se havet och dess oupphörligen skiftande vyer. Tvåmetersvågorna och de piskande regnen vid höststormarna, de rosa och gyllengula soluppgångarna då vattnet är kavlungt klockan fyra på morgnarna, månen, i sina olika skepnader, som vandrar sina sälla färd på den svarta natthimlen för att sakta dra sig till ro bakom tallarna.

Nä, jag är ingen riktig naturromantiker som ni märker. Jag fjantar mig lite bara:o) För faktum är att jag har svårt att på riktigt ta till mig hur vackert det faktiskt är här. Jag har väldigt svårt att förstå att jag faktiskt bor här, och att jag eventuellt har någon slags "rätt" till det. För alltså! Av 580 spekulanter för att köpa detta fantastiska ställe - fick VI HYRA det! För att vi inte hade råd att köpa det. Finns Gud? Isåfall är Gud både vår närmaste granne och hyresvärd!

Nu har vi "småflyttat" i över tre veckor, samt tokflyttat föregående helg. Allt är relativt på sin plats, förutom min och Fredriks studio (han tar gästhuset för det ändamålet). Jag har varit sjuk och hes och idiotförhandlingarna med vår förra hyresvärd pågår fortfarande. Lång story och så dum, att jag inte ens orkar skriva mer än att vi ska betala en massa pengar (återställa det vi köpt från föregående hyresgäst) för att komma ut därifrån, fastän vi hade de perfekta hyresgästerna som vill- och kunde lösa ut oss - vid rätt datum. Vi står med dubbla hyror nu...

Men shit happens. I övrigt - och som känns riktigt trist och tungt, är att Elvira flyttade idag till sin storasyster Millan i Stockholm. Hoppas och ber att hon får det bra där, och önskar hon kommer hem och bor här när hon ska plugga på distans:o) Men jag vet ju att Millis kommer att ta hand om henne:o)

Kul var att Olli, kom hit idag med sin nya "sambo"? Hon som bara "stuckit hemifrån" och skulle "bo på gatan", ämnade ta kontakt och lämpa över/hämta saker till/från vårt förråd. Sådant värmer en moders hjärta. Faktiskt. Så lite. Önskar bara att hon gör det bästa för sig själv.

Och så hela den smått patetiska harangen, men icke desto mindre sann - ja - jag älskar alla mina döttrar - och vill alltid försöka ha en fungerande kontakt med var och en av dem, (det skiljer trots allt 20 år emellan dem) så det blir på lite olika nivåer.

Nu minsann, ska jag lägga mig i den soffa och kolla på Idol som en vanlig Svensson (skillnaden är väl att jag vill sitta i juryn), och troligen vore väl lämpad för det. Puss allihopa!

PS: Om eleverna tycker att det är komplicerat många ingedienser? Jo vars:o) Kolla in det senaste receptet de ska få göra på tisdag. Tog fyra dagar att skriva ihop och jag använde Fredrik som testpilot-lagare nyss. Och efter vissa smärre ändringar och förvirrelser ser nu receptet ut som följer:

Recept kyckling & grönsaker i ugn med jasminris och sötsur sås

Ta fram:

1 vit pajform
1 mellanstor plastbunke
1 mellanstor kastrull
1 liten kastrull
1 skärbräda

Ingredienser:

Kycklingbröstfilé (1 hel, eller 1/2 per person)
Jasminris (högst 1dl per person)
Röd paprika
Purjolök
Gul lök
Blomkål
Broccoli
Passerade tomater
Grekisk/turkisk matlagningsyoughurt
Konserverad ananas
Grönsaksbuljong
Thai sweet chilli-sauce
Sesamolja
Olivolja
Socker
Dragon
Salt
Svartpeppar
Vitlökspulver
Koriander
Ingefära
Kinesisk soya
Citronsaft
Limesaft
Ketchup
Smör

Kycklingen

1. Sätt ugnen på strax under 200 °.

2. Häll i och rör om följande i en mellanstor plastbunke (om ni är få, eller inte så hungriga - beräkna allt på halva receptet):

* 1/2 dl Thai sweet chilli-sauce
* 1/2 dl youghurt
* 2 msk olivolja
* 2 msk sesamolja
* 2 msk kinesisk soya
* 2 kryddmått svartpeppar
* 1/2 tsk vitlökspulver
* 1/2 tsk salt
* tsk limesaft

3. Skär i lagom stora bitar/skivor:
* 1/2 paprika,  
* 1/2 gul lök
* 1/2 blomkål (eller så mycket ni vill ha)
* 1/2 broccoli (eller så mycket ni vill ha)

4. Lägg kycklingbröstfiléerna och de skurna grönsakerna (punkt 3) i pajformen.
Häll på blandningen från plastbunken och rör om så att allt gojsar ihop sig.
Skjuts in i ugnen ca 40 min! Ställ klockan på 20 min - ta ut formen och vänd på allt - grilla i ca 20 min till!

Sötsur sås

1. Ta fram den lilla kastrullen. Lägg i 2 msk smör. Sätt inte på plattan ännu!

2. Hacka 1/4 dels purjolök, 1/4 del av paprikan samt två ananasringar jättefint och häll i kastrullen.

3. Häll också följande i den lilla kastrullen:
* 1 tsk vitlökspulver
* 2 msk citronsaft
* 2 tsk socker
* 1 tsk dragon
* 1 tsk grönsaksbuljong
* 1/2 tsk svartpeppar
* 1 kryddmått koriander
* 1 kryddmått ingefära
* 1 msk kinesisk soya
* 2 msk ketchup

4. Sätt på plattan och rör runt tills det kokat ihop - ca 5 min.

5. Häll sedan i 1 dl passerade tomater och 1/2 dl Thai sweet chilli-sauce och låt puttra på mellanvärme tills allt annat är klart för servering. Häll eventuellt i en skvätt vatten om såsen verkar för tjock.

Jasminris

1. Ta fram den mellanstora kastrullen och häll i högst 1 dl ris per person - beroende på hunger.

2. Fyll upp med dubbelt så mycket kallt vatten som ris.

3. Häll i 1 msk olivolja.

4. Sätt plattan på högsta värmen och koka riset i ca 10 - 15 min. Rör inte om!  Obs!  Sänk värmen när det börjat bubbla till mellanvärme. När riset inte har något vatten kvar och verkar klibbigt - dra av kastrullen till en kall platta och låt stå med lock fram tills servering. Evt kan man hälla på en skvätt vatten om det blivit för torrt.

5. Diska under tiden och duka. Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Blommen

Du var tidigt ute du Gina, jag själv lämnade boet först vid 22 års ålder. På 30 år har du alltså hunnit med att flytta 20 gånger, quite tough and nearly unbelievable! Klart att det är jobbigt, men nu när du slutligen har bestämt dig för att inte flytta mer, borde du verkligen låta lättnaden och glädjen vinna och bara njuta.



Nej, inget fjant här inte... du skildrar faktiskt naturen runt omkring «huset vid havet» på ett mycket romantiskt sett, så vackert så! Du, kom igen nu och inse att ni bor där! Ni hade helt enkelt ett himlans flyt och fick hyra det, och vem vet? kanske den som vissa kallar «Gud» både jobbar i hyresbranchen och är er granne!



Vad bra att ert nya bo börjar ta form! Usch för svåra personer och dumma förhandlingar! Varför ska alltid pengarna ställa till en massa problem? Speciellt då när man inte har några... pengar alltså, problem har vi alltid!



Det stämmer, «shit happens and too often". Trist för dig men Elvira kommer säkert att stortrivas hos sin syster i storstaden ska du se.

Gällande Olivia så löser det sig säkert också förr eller senare. She'll be back!



Jo, uttalandet kan ses som en harang men så är det, vi älskar alla våra barn, och mycket! Kontakten är svår men viktig att upprätthålla.



Funderar faktiskt på att försöka mig på något av alla dina inlagda recept här i bloggen, kycklingen hägrar... men jag vet inte om jag har några «matlagningsfingrar» och grips av ovissheten... Diverse pussar på er också!

2011-09-24 @ 18:05:02
URL: http://somiblo.wordpress.com
Postat av: Anonym

Vilket fantastiskt komplicerat och omöjligt recept du gett eleverna, som dom aldrig kommer att minnas eller ha nytta av i framtiden.

Man brukar få lära sig enkla grundrecept som man har nytta av i framtiden.

Varför?

2011-10-10 @ 23:22:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0