Födelsedag & gubbröra...



På lördag fyller maken år och jag undrade på lunchen idag vad han önskade sig. "Inget särskilt" svarade han. "Ja, men någon speciellt god maträtt då" föreslog jag - varpå båda blev stumma. För vid närmare eftertanke så är det ju just precis vad vi äter varje dag. "Vi skulle kunna gå ut och äta" sa Fredrik. Det blev lika tyst en stund igen, varpå vi båda strax och enstämmigt uttalade samma tanke "man blir bara besviken för att det aldrig är lika gott som hemlagat".

Åh, ett sådant dilemma! Men jag tror jag har lösningen. Först gör jag en smörgåstårta och bjuder Fredriks mor, tvillingbror och storasyster på eftermiddagen. Sedan slår vi nog på stort och tar Krabaten till närmaste Statoil-mack där vi köper ett par liter spolarvätska till kompisen. Själva beställer vi varsitt meal. Mitt består av mosbricka med en grillad och en kokt korv, hemlagad senap, ketchup, dubbel räksallad, moskrydda och rostad lök. Fredrik lär nog välja en dubbel hamburgare med något trist tillbehör. Men faktum är att den pulvermos de serverar på Statoil är supergod - så för mig blir det kulinariskt nog:o)

Mitt recept på smörgåstårtan? Det lade jag ut för länge sedan på min gamla sajt www.ginajacobi.com, men det förtjänar faktiskt att dammas av och uppdateras igen:o) Så håll tillgodo!

Jacobiansk Smörgåstårta (räcker till två tokhungriga personer i tre dagar, eller omräknat för 12 normalhungriga middagsgäster - i en kväll).

Inhandla följande, om du inte redan har det hemma:

2 burkar Abbas tonfisk i solrosolja
1 stor burk gräddfil (5dl)

1 stor burk lätt-cremefraiche (5dl)

Frysta, skalade räkor (så mycket du har råd med)

färska champinjoner (10 i normalstorlek)

1 kartong ägg från frigående höns

2 burkar blandade morötter och ärtor (eller en av varje om det inte finns)

1 stor gul lök

1 vitlök (2 stora klyftor)

1 röd och 1 grön paprika (hyfsat stora)

3 normalstora tomater

1 isbergssalladshuvud i lagom storlek

1 gurka

1 citron

1 påse stor Polarkaka - det ska bli 2x3 halvor till de olika lagren
2 knippen dill

1 ask grönsaksbuljong

1 ask mjukost med valfri smak
1 tub majonäs 

salt
grovmalen svartpeppar
dragon

Gör så här:
Hårdkoka tre ägg i separat kastrull (tar ca: 6 -7 min). Koka upp två buljongtärningar i annan kastrull i 4 dl vatten. Tag fram två medelstora bunkar.



Gegga 1:
I den första bunken häller du i cremefraichen och burkarna med ärtor och morötter. Tillsätt fyra matskedar majonäs och fyra matskedar mjukost. Pressa i en halv citron, och ta något mindre salt och svartpeppar än i den första bunken. Rör ihop!



Gegga 2: I den andra bunken häller du i gräddfilen samt de två tonfiskburkarna - helst öppnade, innehållet smakar bäst. Hacka en gul lök fint och rör i. Pressa i två vitlöksklyftor, häll i två rågade teskedar salt, en tesked grovmalen svartpeppar, klipp i den ena knippan av dillen samt en matsked torkad dragon. Rör om!



Tag fram en stor, rund bricka och lägg första lagret av Polarkakan på den. För varje lager bröd häller du först jämnt på 1 dl av buljongen. Klafsa därefter på två tredjedelar av ärt- och morotsröran. Lägg på nytt lager av bröd och klägga på tonfiskröran. Sedan tar du det sista lagret bröd och breder ut återstoden av ärt- och morotsgeggan.

Hacka isberssalladen fint och täck hela tårtan samt kanterna. 

Skiva champinjoner fint och lägg ut ovanpå. Gör likadant med ägg, gurka, tomater och paprika i ett vackert och personligt mönster. Strö sist ut alla räkorna. Pressa den andra delen av citronen över dem och klipp resten av dillen över det hela. Klart! Insidertips - tårtan blir ännu godare (om möjligt) om den får stå i upp till ett dygn i kylen.

Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Fredrik Jacobi Muskos

Jag vill lova att Jacobiansk smörgåstårta är den godaste jag nånsin ätit!! Och då har jag ätit många genom tiderna, på allehanda kalas, bröllop och bjudningar. Men i vanlig ordning är ju din mat, mycket godare än det mesta jag ätit förut (i vuxen ålder, då jag har hunnit utveckla nån sorts smaksinne) och särskilt då sånt jag inte har gillat förut, som kålpudding och chili con carne :o)

2011-03-24 @ 16:33:03
Postat av: Carina

Det receptet måste jag verkligen prova, låter supersmaskigt!!!



Tack för en helt underbar blogg förresten :)

Känner igen mycket av det du skriver, vi har många likheter med vad som livet gett oss.

Önskar dig och familjen en underbar helg

Carina



2011-03-24 @ 18:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0