Mindre stress & ADHD-hallonpaj!



Som jag tidigare skrev har jag presenterat en plan för Fredrik - som åter igen kom hem från jobbet i morse efter bara några timmar. Helt utmattad stupade han i säng och sov säkert i fyra timmar. Planen har han idag godkänt och höll med om att det ligger lite rim och reson i den. Tack och lov. I morgonbitti ska han dels prata med sin chef samt ringa sin läkare på kardiologen och be om att få ta fler prover, eventuellt byta medicin och att få åtminstone en månads heltidssjukskrivning.

Efter det kommer ju hans barn från England och då har han föräldrapenning att ta ut för den tiden. I september är planen att han börjar arbeta 50% - och då på eftermiddagarna/efter lunch - eftersom det är morgnarna som är värst för honom vad beträffar stress och hjärtbesvären. Förhoppningsvis går läkaren med på en halvtidssjukskrvning under hösten, för jag tycker det är alldeles uppenbart att min make helt traskat in i väggen. Varenda symtom tyder på det. Det vet både jag och andra som gjort den berömda resan... Och att det tar tid att återhämta sig igen.

För att själv slippa stressa sönder mig över att Fredrik nästan jobbat ihjäl sig - för vår och barnens skull - har vi bestämt att vi båda från och med hösten ska arbeta halvtid externt. Detta för att skapa mer lugn, stressa ner, och för att få mer tid över till oss själva och våra andra kreativa projekt hemifrån. Då kan vi också dela på hushållsysslorna vilket gör att jag skulle hinna med ett annat arbete.

Förutom att fortsätta mixa plattan, ska jag skriva klart min roman "Ord och inga visor" - som jag plötsligt insett att jag kan söka författarstipendium för att göra! Sent vaknar en trött ibland...

Hur har det då gått med förlagen? Tja... av de tre som jag i våras skickade delar av denna blogg till, då kallad "Hushållsnära känslor", och som jag bifogade en kort presentation av den kommande romanens innehåll och upplägg - har två tackat nej. Detta genom opersonliga och i förväg skrivna "refuseringar", typ "tack, men nej tack". Tanken var ju egentligen inte att ge ut själva bloggen (vilket jag i försändelserna påpekade), utan fungera mer som ett "arbetsprov", för att de skulle få en uppfattning om mitt språk och min stil.

Men idag fick jag hur som helst följande svar ifrån Bonnier: "Hej Gina,

Det har varit intressant att ta del av ditt manuskript, och vi läser gärna din roman när den är klar. Däremot tackar vi nej till ditt manus i detta skede.
Tack för att du vände dig till oss!

Med vänlig hälsning XX"


Kanske inte mycket att ropa hej i bäcken för, men då ska man betänka att de flesta stora och etablerade förlag, får in flera tusen manus per år, varav de flesta blir refuserade (kanske ens aldrig lästa). Och undantagslöst inte kommenterade om de blir refuserade.

Jo, det var ju det där med passande jobb också. Under de sista månaderna har jag sökt följande:

1. Heltid som musikkonsulent på ett studieförbund i stan (ansvarig för pop, rock & teaterverksamheten). Chef blir i så fall min fantastiska och underbara musikerkollega. Tyvärr kan hon inte påverka rekryteringen då den sker från "större" ort.

2. Fritidsledare 50% på en ungdomsgård nära mig, där många invandrarungdomar bor. Man söker någon med studiovana då man sedan en tid driver en sådan. Arbetstider är, som jag förstått, tre kvällar i veckan, samt ibland  aktiviteter/resor på helger och skollov.

3. Deltid som musik- och hemkunskapslärare på en friskola ute på Ön. Jag fick tipset av en bekant som berättat för rektorn att hon trodde att jag skulle passa för tjänsten. Då eleverna jobbar i projekt kan det komma att betyda att jag arbetar mer under en begränsad period, och mindre under andra. Eleverna är motiverade och hon beskrev det som en lugn och trygg arbetsplats.

4. Fritidsledare på fritids eller lärare i engelska i årskurs 4-6. Båda tjänsterna är på 50% vardera, men går att kombinera och utöka till 100%. Där finns många invandrarbarn i området, och naturen ligger bakom hörnet uppe på Berget.

5. Förskollärare 50%. Man söker lärare till en mångkulturell och internationell avdelning. Området ligger i det mest invandrartäta området i stan, och fokus ligger på språk, närhet, delaktighet och att kunna lyssna - som viktiga komponenter i språkarbetet.

Jag får se vad som händer och om någon hör av sig för intervju. Men det torde ske ganska snart eftersom man vill ha rekryteringarna klara innan semestern.

Sen skulle jag inte tro att det spökar på något av dessa ställen heller:o)

Som en liten bonus - innan filmkoll med maken - skulle jag vilja delge ett litet recept jag idag hittat på i huvudet inför midsommar. Det är alltså en ADHD-kaka jag knappt kan släppa tankarna på:o)

Hallonpaj!

Köp- eller ha redan hemma:

3 ägg
1 dl hackade hasselnötter
1/2 dl sesamfrön
1/4 dl hackade valnötter
1/4 dl hackade sötmandlar
1/4 dl kokosflingor
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk eller pofiber
50 gram smör
1 dl låtsassocker

Blanda ihop allt till en smet och klä en pajform.

Förgrädda i 10 minuter på - tja, kanske 175 grader.
Släng sedan i tre dl tinade eller färska osockrade hallon och pudra med lite låtsassocker.
Grädda tills det verkar klart. Skulle tippa på 20-30 minuter. Herregud, jag har inte testat ännu...

Sås:
Vispa 3 dl grädde med 2 msk låtsassocker, hyvla ur en vaniljstång och rör i. Ställ i kylen en stund.
Hoppas det lyckas & trevlig midsommar på er alla!

Kram från Gina & Fredrik:o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0