Tröttaré kan ingen vara... Tondöv!


Stannade uppe sent igår och försökte sjunga. Insåg efter någon timme att jag lyckats spela in både Fredriks basar och min sång på systemdisken i stället för arbetsdisken!!! Gah! "Sången" raderade jag eftersom den ändå lät skit efter flera månaders hosta och heshet, men basen räddade jag upp genom att göra en enda mix av alla delar. Sedan fimpade jag alla inspelade basfiler.

Men alltså - vad är det med mig? Hur kan jag efter elva år med samma inspelningssystem göra sådana här tabbar fortfarande? Jag tror faktiskt det är åldern. Håller man inte uppe arbetet kontinuerligt så tappar man helt enkelt ryggmärgshandlingarna. Tror därför att jag inte ska ge mig på att ut och cykla i vår. Det var nämligen mycket länge sedan och då körde jag rakt ner i en djup bäck... Ute och cyklar är jag ändå varje dag tydligen.

Jag blir så trött på dottern som alltid är så "trött". Dagens "alibi" för att skita i skolan var "jag kunde inte sova för att du sjöng till halv tre" - detta sagt klockan tio i morse. Hon har rummet längst bort i lägenheten. Jag ansåg att hon borde ge sig iväg på direkten trots att hon missat flera lektioner, men se, det tyckte inte hon. För att "straffa" mig ämnade hon skolka. Jag kan inte låta bli att undra varför hon - som har både ben och mun - inte kunde kliva upp och säga till mig att hon blev störd, om så var fallet. Då hade jag givetvis lagt ner mina försök till sång - som till antalet var 9 x 3 minuter totalt. Och definitivt inte varade till halv tre. Och dessutom var det första gången på flera månader som jag ens tagit en ton.

Att ta ännu en tusende diskussion med henne om vikten av att åtminstone gå på lektionerna är det ingen av oss som orkar med längre. För det leder ingenstans. Vi har nämligen redan testat allt! Det har gått så långt att jag nästan hunnit förlika mig med att hon kommer att dröna runt, bo hemma tills hon är 30 och någon (Fredrik - jag är för blödig) kastar ut henne. Som grädde på moset vill hennes far tydligen inte kommunicera med oss alls längre. Struts-syndrom i folkmun kallat.

Det är också oerhört märkligt att hon tycks sova väldigt djupt de morgnar jag knackar på och försöker få henne att stiga upp. Dessutom brukar det vara ett herrans liv på Thyra och Fredrik här i köket vid den tiden. I övrigt var det ingen annan som blev störd i rummen alldeles intill studion.

Jag blir också så evinnerligt trött på Fredriks ex. Som han mådde igår kväll vill jag inte se honom igen. Han är inte ämnad för dylika känslotillstånd, min man. Exet, läser min blogg oerhört frekvent (jag har bara en sådan läsare från en viss stad i England). Detta gör hon uppenbarligen enkom för att skaffa fram "bevis" för att vi lever i lyx, sus och dus. Tydligen anser hon sig genom detta kunna kräva ett fett underhåll från Fredrik för deras gemensamma barn. Det hela är fullständigt befängt, eftersom vi nästan varje månad tvingas låna pengar för att ens gå runt, då det endast är Fredriks lön vi hankar oss fram på. Och som jag nu har riktigt dåligt samvete över - eftersom jag sade upp mig från tjänsten jag fått, men av olika orsaker inte fixade.

Exet har via mail nämligen krävt att, innan söndag, få kopior på handlingar som styrker alla våra räkningar, utgifter och inkomster. Inkluderas även där våra två enskilda firmor. Fredrik satt i tre timmar och scannade och svor. Jag tyckte det borde finnas ett bättre sätt att lösa detta på och föreslog ett snack med FK. Vi får se om han lyckats med trollerikonsten att få prata med en handläggare under dagen...

Vad beträffar tonåringen så önskar jag faktiskt hon vore tondöv - om nu mitt sporadiska sjungande vore själva problemet. Men det är det så klart inte. Och jag förstår inte vad jag mer kan göra för att det ska fungera heller. GE MIG ETT TECKEN! Jag älskar henne precis lika mycket som mina andra döttrar, och så är det väl för de flesta föräldrar. Men det är verkligen inte lätt att hantera hennes avsaknad av eget ansvar och oförmåga att inse sitt eget bästa, samt konsekvenserna som följer av att inte göra det.

På tal om döv. I dag fick jag äntligen en vettig information av en lika vettig läkare angående Thyras hörselskada. Hon har undertryck i båda öronen sedan flera år tillbaka. Detta orsakar i sin tur en vätskeansamling vilket gör att hon hör ljud som genom en filt. För att råda bot på detta ska hon nu försöka träna att blåsa upp trycket med en så kallad "näsballong". Om inte det fungerar efter tre månader, så kan det bli aktuellt med en operation då man sätter in dräneringsrör för att få vätskan att sippra ut uppåt. I samma veva tar man bort hennes "körtlar" - tidigare kallat polyper - i näsan, eftersom det är de som alltid orsakat hennes snorkande. I sovande tillstånd; extremt högljutt snarkande. Läkaren såg också att hon hade extremt stora halsmandlar. Själv har jag fyra och polyperna togs bort i samma ålder som hon är i nu. Men de kom tillbaka.

Någon som ibland undrat varför jag har en så säregen röst?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0