Ex, sex & sånt...



Visst. Det har sannerligen blivit några ex. Tack och lov har jag varit med om endast två, de sista nio åren. Jag hoppas och tror att Fredrik inte blir nästa:o) Jag hade liksom tänkt mig ett livslångt förhållande nu - utan att för den skull plötsligt ha hänfallit åt att läsa "chic-lit-romaner" och anammat deras alltjämt lyckliga slut:o)

En av fördelarna med att blogga är att hågade läsare kan påminna mig om hur det "faktiskt förhöll sig" just då när det var som det var. Det är som att omge sig med en liten "allmänpolis". Själv läser jag sällan mina inlägg i efterhand, och om jag gör det, kan jag förvånas över att det är jag som har skrivit bloggen. Men det är väl åldern - och det finns säkert något bokstavssyndrom på det med. Om man orkar leta. Det finns det säkert på mina ex också - om de ens fått någon diagnos. Dessvärre botar inte en diagnos någons beteende. Endast en egen inneboende vilja till förändring, gör det.

Det är väl klart att jag gärna skulle vilja häva ur mig både ett och annat till exens nya "donnor". Så där nästan förpubertalt, om vilka problem som kan uppstå med just den eller den mannen. Då menar jag saker som inte är specifikt förknippade med mig och honom, utan rent allmänt förekommande "laster" och olater hos ex-partnern. För visst är det så att man upptäcker saker man önskat man helst inte velat hitta hos sin "tillkommande". Jo - det var faktiskt två bröllop inplanerade (och ett genomfört) innan jag gifte mig med Fredrik (så tanten har legat i;o)!

Men Gud förlåt mig om jag skulle avslöja komprometterande sanningar. Så lågt sänker jag mig icke! Jag menar - tänk i fall att jag skulle få för mig att skriva jättehemska saker om folk! Saker som skulle uppfattas som personangrepp och som jag dessutom eventuellt bara hittat på! För att jag kanske inte hade något vettigare för mig just då... för att jag hade ..typ tråkigt.. Och sedan skulle jag säkert bli stämd och därefter få skaka galler tills jag dör. Eller eller bli ålagd att betala dyra böter för pengar som jag inte har. Vilken tur att Fredrik läser igenom och godkänner varje inlägg jag skriver innan jag får publicera det! För annars är det ju han som får pröjsa:o(

Så jag har bestämt mig för att inte ta upp några exempel som att: en var gift med två till när jag gifte mig med honom, en psykolog satte på sina kvinnliga patienter samtidigt som han fick en överläkare att skriva ut ”legalt” opium, en notoriskt ljög om precis allt, en skröt om att han kunde suga sin egen k-k, en gärna hade velat jobba som porrskådis, en bara måste vara ute på nätet för att hitta damer och k-a runt, en måste ta till våld - för att jag råkat säga eller agera "fel", en gjorde oräknerliga anonyma anmälningar till myndigheter för att försöka ”sätta dit” mig, en försökte vända hela musikbranchen emot mig, en åt sina egna snorbobbor, en hoppade från balkongen när jag ville gå, en hotade med självmord varannan vecka, och så vidare. Orkar inte komma ihåg allt.

Jag har minnen av ex som är mycket goda också. Om jag skulle skriva om dem och ge exempel, vilket skulle kännas betydligt lättare - så skulle det se ut så här: en fick mig att tro på mig och min musik, en lärde mig att älska, en hade jag fantastiska diskussioner med om varandet, livet och döden, en lärde mig laga riktigt god mat, en lärde mig få tillbaka min fysiska kropp och uppleva njutning, en stöttade mig genom "de dåliga tiderna", en fanns alltid vid min sida, en stod altid ut med alla mina "olater" och utbrott, en förstod vad jag menade.

Och så klart. Ingen är enbart ond eller god. Många av mina minnen av exen har dessutom härstammat från en och samma människa. Så jag får faktiskt lov att säga tack, till vissa. För den jag är idag. För vore jag inte det så skrev jag inte den musik som håller på att födas, vore inte den mamma jag är nu, inte den partner till Fredrik som jag är. Den han säger att han älskar. Inte den vän till mina vänner - de som betytt allra mest. Och DE borde veta vilka de är:o)

Godkänt och läst av © Fredrik / bock (som inte hittade tecknet)




Kommentarer
Postat av: Blommen

Jo, så är det, livet blir bara längre och längre och minnen och erfarenheter plockas till. Liknande känslor around here, you know!

2011-02-24 @ 12:41:32
URL: http://somiblo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0