Damråttor?



Jag fick idag en lite halvskum kommentar på ett av mina tidigare inlägg "Tiga ner eller säga upp"? Något som jag givetvis inte kan undanhålla alla andra läsare då den är riktigt humoristisk - mitt i sitt allvar;o)

Så här skriver "Vikaire" om inlägget: "Kul att du påstår att lokalen är ostädad. Städas ju för din information två gånger i veckan av lokalvårade. Damning har förövrigt varit lärarnas ansvar fram till förra veckan".

Okay, jag behöver kanske inte göra mig lustig över stavningen, men seriöst - sedan när brukar det ingå i en lärartjänst att städa/damma skolsalen? Det var ingenting rektorn påtalade att det skulle åläggas mig när jag skrev på anställningskontraktet. Däremot traskade jag första arbetsdagens morgon upp till honom för att ta upp just problemet med hur grisigt det var i musiksalen. Han nämnde något om att någon städerska kanske hade varit sjuk, att det varit jullov, han visste inte riktigt, men skulle kolla upp det.

Och hör och häpna! På den tredje dagens morgon var det "städat"! Det vill säga; någon hade bytt soppåse i papperskorgen och dessutom passat på att slänga två plastpåsar med egethändigt tillverkat undervisningsmaterial som jag skulle ha till dagens klasser. Jag hade lagt dem på mixerbordet för att ha dem nära till hands. Gissa om det blev improvisation eftersom eleverna dök upp fem minuter senare. På lunchen, efter rastvakten, fick jag lov att memorera, skriva ner och klippa handskrivna lappar till kommande lektioner. Behöver jag påpeka att salen i övrigt var precis lika skitig som förut?

Jag påstår för övrigt inte att lokalen var ostädad. Jag vet det. Så även de som var med mig dit helgen innan skolstart för att försöka få all utrustning att fungera och andarna/spökena att coola ner lite. En av dem fick allergiska besvär och extremt ont i huvudet en hel dag efteråt.

Jag har dessutom fått veta att vissa föräldrar överväger att inte låta sina barn få vistas där om problemet kvarstår. Vilket vi alla får hoppas att det inte gör:o) Men nu är jag ju så "upplyst" att jag vet att städning kommer att ske två gånger i veckan framledes. Och att det inte är lärarens uppgift längre enligt "Vikaire".

Hmm... undrar om jag gör någon speciell lokalvårdare sur nu? Det må vara hänt:o) Kanske någon som fått bassning. Det må i så fall vara hänt. Jag tänker faktiskt på barnen och den nya läraren. Mitt hetaste tips till de som som gör detta arbete - planera så att ni är två däruppe samtidigt. Ensam varken bör, eller vill, man vara där! Men såklart - jag har säkert en skruv lös...

Peace & Love!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0