Fejjsbook



Jag är medveten om att jag verkligen inte har den skarpaste kniven i lådan, och därför inte borde fara ut i yvigheter omkring ämnen jag kanske inte förstår. Men i min alldeles egen blogg gör jag naturligtvis precis som jag vill:o) Så som så många andra som också skickar ut sina dagböcker i rymden - eller var nu alla bokstäver och tankar hamnar i slutänden. Finns det sedan några efterlevande kvar, som orkar läsa sina förfäders babbel, så är väl det kul för dem ;o) Eventuellt...

Just nu funderar jag på företeelsen Facebook. Vilka olika behov och funktioner sajten tycks fylla för olika människor. Och jag har nog inte lyckats fatta ens hälften av de "nödvändiga" ändamål som den verkar vara behäftad med. Men så är jag förstås rätt gammal och inte riktigt "up to date".

Jag var väl typ nästan sist av alla i min bekantskapskrets att gå med i FB (tillika att överge tröskverket Atari för att börja med hårddiskinspelningssystem för min musik). Detta för att jag inte förstod vitsen med det hela. Tyckte det kändes skevt och osäkert.

Jag har fortfarande vänner som vågar vägra FB (hyser all respekt) och jag minns väldigt väl hur jag själv tänkte för runt två år sedan. Jag tyckte det osade "storebror ser dig" och att hela grejen drog lite åt åsiktsregistreringshållet. Men låter man bli att knappa in sina lösenord och mailadresser vid efterfrågan från "fb" och dessutom utesluter idiotiska "appar", så kan jag åtminstone skryta med att mitt konto ännu inte blivit smittat av något obskyrt "virus", som så många varnar för. Men efter detta inlägg lär det väl hända. Men då må det väl ske:o)

För mig innebär FB idag ett snabbt och smidigt sätt att utbyta information med folk jag känner. Om musik, vad som är på gång, samt att jag kan marknadsföra mina hemsidor och min blogg. Och den är ju som bekant helt frivillig att läsa, kommentera, älska eller hata. Precis lika frivilligt som det är att ha mig som vän eller inte på FB.

Dessutom kan jag hålla lite koll på vad mina fina barn gör eller inte gör. Inte minst har det resulterat i att många snälla fans vill vara med på sponsringen av min pågående platta:o) Allra bäst fungerar FB om till exempel ens barn kommit bort. Vilken fantastisk genomslagskraft en efterlysning får! Jag fick ett enormt stöd av både vänner och vilt främmande människor i mitt sökande efter den försvunna dottern för en tid sedan. Sådant värmer att upptäcka.

För många andra verkar FB betyda följande:

* Skvallerforum, klagomur & mobbingcenter...
* Social statushöjare; "och allt är så fint och så bra, och nu är vi här och där, och nu vi har köpt det och det"...
* Tävlingar, spel, utmaningar och en herrans massa trams som jag inte förstår förtjusningen i...
* Kedjebrev à la "lägg detta tok till din status så kommer det att hända, och gör du inte det så blir du straffad (eller nåt)"...
* Förutspåelser från yttre rymden, kristallkulor och diverse grejer man kan klicka på för att veta vad som ska hända just idag. Och blir man inte nöjd med svaret kan man klicka igen och igen och igen... och sedan publicera som status. Fattar nada!
* Världens största och mest omfattande kontaktannons - alla kategorier - tyvärr...
* "Roliga" filmklipp, "bra" låtar, youtube-länkar, spotifylistor...
* Att göra minst 50 inlägg per dygn = "jag har inget liv, jag har det tråkigt, jag svär i var och varannan mening och tror att FB kan lösa mina problem"...

Okay - jag vet att jag kanske är onödigt elak nu, och alla måste givetvis få göra det de trivs med. Men det känns ändå som om att "ringa en vän" vore sundare. För visst rings det mindre nu för tiden? Ingen verkar ha hemtelefon längre. Vi har, men jag kan inte ens numret utantill eftersom ingen frågat efter det...
Uj uj, vart är vi på väg (skrockar) och undrar en gammal(modig) Jacobi:o)



Kommentarer
Postat av: Blommen

Gratulerar till en verkligt klockren beskrivning av vad FB kan innebära för vissa, med andra ord "FaceBook in a nutshell". Förresten, så gammal(modig) är du då ändå inte, åldern är väldigt relativ och som man gör sig ;-)

2011-02-28 @ 16:11:28
URL: http://somiblo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0