Betala för att jobba???



Idag har jag surfat runt för att hitta sajter om volontär- och biståndsarbeten i bland annat Indien. Det är fullkomligt makabert, men faktum är att - förutom att man står för resor, försäkringar och vaccinationer själv - så betalar man i dessutom snitt 25 000 -28 000:- till den aktuella organsiationen för en åtta veckorsvistelse. I detta ingår då tre mål mat per dag och enkel logi. Dessutom jobbar man gratis, i mitt fall då företrädesvis på en skola eller ett barnhem.

Enligt egen erfarenhet och med tanke på de få omkostnader man faktiskt har i Indien - runt 3000:-/månad för mat och uppehälle - och då lever man helt okay - så känns hela idén befängd. Då åker jag hellre dit och travar in på ett barnhem eller en byskola och erbjuder min hjälp och kunskap.

Men... Jag tror jag har hittat ett alternativ i kväll och ska samla mig för att göra en riktigt bra ansökan imorgon. För det här vill jag verkligen, verkligen göra! Det finns nämligen en privat svensk skola i just den del av Indien jag vill åka till. De har mellan tio till tjugo svenska barn från klass 1 - 5 inskrivna per termin och de söker både svenska grundskollelärare och lärarassistenter för läsåret 2011/2012. Rekryteringen blir klar i mars och om jag förstått det rätt skulle det bli fråga om att åka dit och jobba från november till och med mars kommande år. Skolan samarbetar också med inhemska skolor och eleverna får i undervisningen prova på mycket av den indiska kulturen, såsom musik, konsthantverk, matlagning med mera. Det hela låter otroligt intressant och lärorikt ur alla aspekter!

Jag tror det skulle vara både nyttigt och roligt för Thyra att få gå åtminstone ett halvår i ettan där och jag kan inte se några hinder för att hon inte skulle få tillstånd till det, eftersom man arbetar enligt den svenska läroplanen.
Sedan måste vi förstås ordna med all logistik för de stora döttrarna hemma. För vi blir ju förstås tvugna att hyra ut lägenheten medan vi är borta, men båda har ju sin pappor i stan så det borde egentligen inte vara något problem. Så om någon redan nu får idéer om lämplig hyresgäst - så hojta gärna till redan nu:o)

Fredrik är också otroligt sugen på att göra detta och kan ta med sig mycket av sitt firmajobb och hemsidesskapnde dit, under förutsättning att han får tjänstledigt från sitt ordinarie arbete.

Jag är helt exalterad just nu och ber till den Store Anden att jag lyckas presentera mig och mitt CV på ett sätt som faller arbetsgivarna i smaken:o) Håll tummarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0