Kök, bök & övrigt stök, träningsvärk och en "never-ending Keyboard-cat story"...



Efter ännu en dag, med tre alarmande småbarn vakna från 6.30 till fortfarande,"Keyboard-cat" från Youtube på oändlig replay från min musikdator med högtalaruppkoppling (även spelad tusen gånger på det analoga pianot), blir man lite trött och slut, och till sist smått galen. Sedan följde middagslagning (en riktigt avancerad kycklinggryta med nudlar som barnen gillade - HK varning alltå:o)

Nu har jag hunnit arbeta drygt en vecka på det nya jobbet - och det känns bra! Riktigt bra till och med:o) Och lönen för augusti fick jag idag!  Hurra! Och den är också riktigt bra! Jag talar alltså om den fantastiska friskolan "Kunskapsakademin" på Alnön, där jag ska undervisa (till att börja med) i hemkunskap, musik och "akademi" (elevens val), vilket denna termin innebär körsång. Förhoppningsvis får jag hålla i även bild, drama och svenska/skrivande i framtiden. Skulle sannerligen vilja det i alla fall.

Jag anlände såklart alldeles för tidigt den första planeringsdagen (who could guess?), med mina pärmar och mina minituösa och långvariga (hela sommartänket) planeringar - självklart upplagda för möjligt elevinflytande. Jag fick hälsa på, och träffa alla andra lärare, varav några, precis som jag, är helt nya och smått förvirrade av miljön och skolans sätt att arbeta på. Dvs - i "uppdrag" med riktiga och existerande uppdragsgivare utifrån, och dessutom i långa sammanhängande sjok (8-10 veckor).

Det här arbetssättet kunde inte passa mig bättre! Men säkerligen finns det skoltrötta elever, och så klart vissa med särskilda behov. Och ännu andra som inte förstår, vill eller kan ta in skolans tänk. Jag menar - om man som elev har  gått där i några år, så kan man inte jämföra eller reflektera över hur uselt skolväsendet i övrigt fungerar, och hur dåligt det faktiskt är för de allra flesta barn.

Miljön och lokalerna är outstanding på många sätt. Det är bra genomtänkt med en snygg formgivning och färgsättning. Dessutom är det möblerat så, att alla (numera 140 elever) har sina egna, fina små arbetsrum med förvaringsmöjligheter, runt om i hela byggnaden på två plan. Utöver det, finns flera större trivselytor - som i stil påminner om vårt vardagsrum, en vacker matsal, ett underbart annex där bild, musik, slöjd och kemi är inhyst.

Men... det finns alltid ett "men" tydligen. Okay - det spökar visserligen inte någonstans, och jag är säker på att jag kommer att känna arbetro överallt där jag ska husera, känna mig välkommen och avspänd med kollegorna och de brinnande eldsjälarna till rektorer - och eleverna. Jag har träffat mina första fem grupper nu - de är jätegulliga, vissa stökigare än andra, men på det stora hela är jag övertygad om att det blir bra:o)

Det som ändå blev en liten chock var bristen på utrustning och varor i de fyra köken. Herregud! Allt fattades typ överallt. Jag har svår träningsvärk, efter att ha stått på knä (det saknades även handtag till nästan alla köksluckor) och dragit ut allt - ställt upp och räknat, försökt bilda mig en uppfattning av vad som måste införskaffas, strukit och lagt till prylar och varor på alla mina listor, och i det närmaste våldgästat den tillmötesgående och snälla kocken Kent sex gånger - med nya listor och beställningar under den första dagen. Tack och lov att han är en riktig ängel! Han åker själv ut för att handla allt från Axfood på måndagar - så att jag ska få färska råvaror och grönsaker till tisdagens sessioner:o)

Thyra har börjat ettan nu. Hon är väl sådär inspirerad, vill helst inte gå dit, fastän hon känner alla barnen ifrån förskoleklassen. Dessutom blev hon förkyld i går kväll så hon har bara gått tre dagar:o( Jag hoppas kunna peppa henne att tycka att skolan är rolig...:o) Hade såklart helst önskat att hon också fick gå ute på Alnön, men de kommer inte att börja med yngre klasser förrän nästa år. Tänkelitänk... jag har behörighet från F-1 så kanske kunde jag jobba fem dagar per vecka och hon åka med mig till sin skola varje dag:o)

Nu får mina närmaste, kära och nära försöka ha tålamod med att jag inte är tillgänglig på en stund. Vare sig som bloggare eller på FB. Jag och Fredrik har haft det otroligt jobbigt en tid och det nådde sin kulmen för snart en vecka sedan. Vi har skrivit och talat med varandra, och vi har kommit fram till att vi vill försöka lösa våra problem. Flytten till huset vid havet stundar snart, och vi åker på Fredriks jobb kick-off till Hamburg tidigt i morgon bitti. Och jo... det känns faktiskt som om det kan bli roligt... 28 grader, packar ner även bikinin - för hotellet verkar ha pool enligt Google Earth/maps:o)

Usch vad det är svårt att leva ibland - men kärlek till er alla:o)

Kommentarer
Postat av: Blommen

Yeah! Vad jättebra att du trivs med ditt nya arbete på Alnön, både med jobbet och lönen! Det är också positivt och viktigt att du gillar lokalerna och miljön, de särskilda behoven och bristen på material ordnar sig nog det också ska du se. Thyra kommer nog in sig i ettan så småningom, det kan vara lite tungt i början (tror jag mig minnas..) Inga problem Gina, vi har tålamod med dig, det ska du veta, lite tid behöver vi alla ibland! Ert beslut gläder mig, håll nu i detta stadigt, även om vissa saker kan ta lite tid så finns det alltid en lösning! Livet kan ibland vara svårt för oss alla men är dock en underbar och helt unik gåva som vi alla bör njuta av, ty vi har bara ett. Stora kramar på er! Kärlek tillbaks!

2011-08-26 @ 13:30:22
URL: http://somiblo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0