"Önskad" hörselnedsättning, "roliga aktiviteter", & "tröste-nötter"...



Frustrationsnivå = extremt hög just nu. Jag borde inte klaga - men det är min blogg - remember;o)

I över två veckor har jag inte fått mer än ett par, tre timmars sömn per natt - och då inte ens sammanhängande. Jag har inte startat musikdatorn på en evighet - för det är inte ens någon idé. Jag vet att jag upprepar mig för er som läser kontinuerligt, men min käre bloggläsarvän, Mikael B, ställde nyligen frågan hur jag stod ut med sömnlösheten. Svaret är helt enkelt; det gör jag inte. Min toleranströskel sjunker kraftigt för varje timme och dygn som passerar.

Jag har dock lyckats förhandla till mig en "ledig" dag idag, då maken och alla barnen åker till hans syster och hennes man för att äta, sova i stuga, basta och komma hem vid middagstid på söndag. Jag hade egentligen gärna åkt med, men under den tidsfristen har jag intentionen att hinna sova en hel natt, skriva ihop två krönikor, och göra en arbetsplanering för mina båda ämnen i de olika årskurserna inför skolstarten nästkommande vecka. Om det är hållbart eller inte, spelar kanske inte så stor roll. Det viktiga är nog att jag får tänka klart ett par tankar ostört och att vakna av mig själv - utsövd.

Tro nu inte att jag inte älskar var och en högt av de som finns i hemmet:o) Alla de som låter, tjafsar, skriker, pratar fort, otydbart, och framför allt högt - på både svenska och engelska. Dessutom mycket och länge - ja, i princip oavbrutet från 06.30 till 22.00. Jag närmar mig psykosens gräns. Insomnia kan tydligen göra vem som helst galen, och med tanke på att jag alltid febrilt måste hålla min medfödda "galenskap" stången (ironi) - är det inte helt enkelt...

Jag torde kunna tävla om Sveriges bästa (tyvärr) hörsel, om det nu skulle kännas oerhört intressant - men så är icke fallet. Maken traskade i går kväll iväg till Apoteket (numera Droghandeln?!) för att inhandla öronproppar. Han kom hem med ett åttapack gula skumgummiproppar som direkt (till katternas stora glädje) hoppade ur mina hörselgångar, trots att jag skruvade in dem enligt manualen (inte alla åtta samtidigt då). Jag hörde precis allting som vanligt igenom dem. Fredrik erbjöd sig då - efter att jag berättat nedanstånde lilla historia - att köpa bättre och dyrare "dövnings-medel".

"När jag var ung, så mycket yngre än nu, blev jag tillfrågad om att åka upp till Umeå för att köra (sjunga) på Jörgen Sundqvist platta. Jag tackade ja, och han har även återhörts som körsångare på mina plattor "På jakt efter solen" och "Det här är bara början". Planet som skulle ta mig från Midlanda var ett tvåmotorigt- (siffror och bokstäver) plan. Det var snöstorm och ishalka, dessutom fredag den trettonde (min och makens bröllopsdag 2010). Ja, jag var hysteriskt rädd och planet svajade betänkligt och lät som om tio förlupna motorsågar försökte skära sönder trumhinnorna.

Men i vanlig "Jacobiansk anda" råkade jag hamna bredvid en äldre distignerad, gråsprängd herre med portföljen i knäet. Han uppmärksammade min oro och undrade hur det var fatt. Jag berättade att jag var skräckslagen, och att jag skulle upp till Umeå för att sjunga i en studio, men att jag även trodde att jag skulle tappa hörseln efter denna flygtur. Så "tingeling", eller vad man nu ska kalla det - visade det sig att min stolsgranne var en resande säljare av öronproppar! Han öppnade därpå sin portfölj och sa; "Prova de här", och gav mig ett par formbara "pluppar" i silikon med tunn plast runt om. Åh, Gud så bra det gick. Vi fattade varandras händer, och jag tackade honom från hela mitt hjärta när planet slutligen landade och gled in på halkbanan..
. Och det gick lysande med sångpåläggen!"

Maken ilade till apoteket (eh...droghandeln) för andra gången, och kom hem med två par formbara "silikonblobbar" för vattenbruk...? Jag försökte forma in dem i mina Dumboliknande storöron, men även de gled ut... Hallå!!! Allt med mig är för stort och för mycket just nu! Hör ni vad jag säger? Jag hör vad alla säger, skriker, TV:n, datorn, fläkten, diskmaskinen, torktumlaren, tvättmaskinen, balkonggrannarna, kroggästerna, fyllona på gatorna runt omkring, motorcyklarna, glaskrossarna och sophämtarna...

Så där satt jag - på kvällen vid datorn för att jobba - med de gula skumgummipropparna längst in i öronen, "silikontuttarna" fastkleggade över dem och tättslutande industrikåpor överst. De sistnämnda fick jag migrän av eftersom de tryckte så hårt mot tinnngarna...

Borde vi flytta eller? Borde jag? Ännu inget svar från "Mannen med huset vid havet"...

Jag önskar att det jag och Fredrik (trodde jag) gemensamt hade bestämt - också faktiskt gällde. Jag skulle må mycket bättre då. Vara mycket piggare och gladare och se fram emot jobben jag fått. Han lovade nämligen att kliva upp på morgnarna för att ta hand om barnen - nu när de äntligen är här - och inte överlåta allt till mig, för att själv oftast kunna fortsätta sova till allt mellan 12 och 17 på dagarna... Denna evigt pågående och återkommande diskussion är ett stort problem i vår relation, och har ännu inte sett sin lösning... Så trist och onödigt, för han har ju så många bra sidor när han väl är närvarande...

Men... när jag nattade barnen i går, kokade vi ihop en "morgonöverraskning" till "Daddy & Fredrik":o) Den gick ut på att de skulle välja olika musikinstrument och hoppa på honom och samtidigt spela/skrika/sjunga "vi ska till Ninni - NUUUUU"! Det måste ha lyckats! De åkte faktiskt iväg för tjugo minuter sedan och klockan är bara halv elva!!!

Hur jag sov? Hyfsat, med tanke på att jag vaknade vid fyrasnåret med "silikontuttarna" fastkletade i håret och fick slita bort dem - med visst håravfall som följd...

De "roliga" aktiviterna på listan då? Jo, de är till hälften avklarade... Och gissa om jag har en dugligt snygg solbränna?;o)

Vad sägs om följande:

Bad på Oxsand - utomlands i Sverige
Bad på bästa stranden vid "huset vid havet" x 4
Bad på näst bästa stranden nära "huset vid havet" x 3
Bad på stranden på Ön
Bad i tråkig sjö
Trampbåt i stadens å
Lek i Metallparken x 3
Lek i Hamnparken x 3
Teknichus i Härnösand
Grillning på Norra berget
Hälsa på makens syster (pågår just nu)

Kvar har vi:

Spela minigolf
Hälsa på kamrater med sommarhus x 3
Drakfesten och skumdiscot som pågår i stan kommande vecka och helg
Bada vid Indalsälvens delta
Bada vid Ljungans utlopp
Bada vid naturreservatet på Ön
Bada på Himlabadet (när jag börjat jobba)
Fika våfflor och underbara fiskmackor på Spikarna på Ön
Bada vid kyrkan i Marmensjön
Gå på bio med hela familjen - vi fick åtta biljetter av vår nya bank:o)
Weekend i Göteborg - "betald semester" då Fredrik ska spela - bo på Lisebergs hotell, gå på Nöjesparken & Universeum
Weekend i Hamburg - "betald semester" via Fredriks jobb (bara vi, barnen är hos hans underbara syster - tack!)

OAAAAAAAAAAAAAJ!!!!! Fick just tio blodiga revor på min bara rygg. Bra cats! På mig bara! Då är det ingen risk att jag slumrar till vid datorn. Har mycket att skriva;o)

Jag har åtminstone mina "tröste-nötter". Tack OLW - ni har räddat mitt liv i svåra stunder:o)


Kommentarer
Postat av: Blommen

Hoppas först och främst att din natt varit tyst, lugn och till bredden fylld av djup och välbehövlig sömn=), hoppas att du fick tid att skriva diverse krönikor, planera arbetet inför den kommande veckan, filtrera tankarna mm, även fast jag vet att du tyvärr blev "överraskad" av att luren ringde och därefter "tvingad" att lida igenom en konversation under över en halv timme, ha, ha=D. Jag vet att du älskar ALLT och ALLA omkring dig, det finns ingen som helst tvekan om detta, Gina. Hämnas på kattorna, klös tillbaka! Cheer up! Det är mer än troligt att vi skrivs, hörs och kanske tom syns i en inte alltför avlägsen framtid (samtid). Kramar på er hela gänget, vuxna, barn och djur! Pröjsar dom bra för reklamen OLW?

2011-08-07 @ 13:46:29
URL: http://somiblo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0