Gourmetbloggen eller från ko till bord



Foto & @ Fredrik Jacobi Muskos

Det är nånting jag varken visat eller berättat för min fru, men det är nämligen så att jag är rätt duktig på att laga mat!

Om man ska man bjuda på middag så ska det göras ordentligt. Som den hejare jag nu är i köket är detta ingen svår konst. Det gäller bara att ladda upp med rätt ingredienser och använda sig av sin uppfinningsrikedom.

Kött ska det nu bli, så jag börjar med att ta på mig jaktutstyrseln. Hemjagad kossa är alltid snäppet godare än de stackars massuppfödda kreaturen i Willy:s köttdisk.

Nästa steg är att skära ut den del som är absolut smarrigast och mörast. Därför väljer jag höger sidas nedre del, den alldeles framför bakbenen, ni vet. Det blir en stor och fin bit. Den lägger jag hel i ugnen i ca 2 timmar; detta för att dra ur köttsaften och så att säga "förtorka den lite". För att det ska bli riktigt tuggvänligt har jag ett knep: jag lägger helt sonika stycket i torktumlaren, som jag tömmer omsorgsfullt först (både på kläder och dammtussar). Sedan kör jag den i ca 30 minuter på 80 grader. En liten varning utfärdas - köttet kan vara varmt att ta i direkt efter avslutad tumling, så använd med fördel inte dina egna händer när du tar ut den - utan någon annans.

Nu är det dags för tärning, inte kastad, och jag föredrar yxa. Jag häller ner allt i en kastull med 2 buljongtärningar, lite vatten, mjöl, grädde, finhackad paprika, 2 kg lök, vitlök och bruten sparris.

Låt koka tills det skummar på ytan. Det gör det efter att du till exempel har tittat på avsnitt 3 i andra säsongen av Outsiders på www.kanal5play.se. Koka gärna snabbmakaronerna under tiden. De mår, som alla vet, bäst av att få kallna innan allt ska blandas ihop.

Rör ihop makaronerna och köttet och tillsätt ytterligare några bitar rått kött. Detta återställer alla torkningsprocessers effekt till åtminstone 50%. Jag gillar vitlök, så jag pressar en hel rakt i grytan. Salt och kött passar ihop - det upptäckte jag under en av mina jaktsessioner där jag oturligt nog glömt ta med mig salt. Sedan dess har jag alltid en liten läderpung med salthängande i mitt bälte. Det tipset bjuder jag också på!

Snåla verkligen inte med saltet. Häll i minst ett halvt kilo samt 5 liter vatten och låt koka i 5 timmar.

När koktiden är över häller jag på ett kilo finfin Herrgårdsost. In i ugnen en kvart tills osten bubblar sig och blir brun. Avsluta med att strö en halv burk basilika över rätten, varmrätten alltså.

Till förrätt har jag valt manglad purjolök inbäddad i gräddstuvade nudlar. Toppa med riven parmaskinka och lägg ett lagerblad på toppen. En aptitretare som heter duga! Känn er fria att servera på en bädd av sesamoljedoppade solrosfrön.

Efterrätten blir dock inte i köttets tecken. Här har jag valt ut fina vinterprimörer i form av tallbarr och övervintrade eklöv. Kan man verkligen äta detta, undrar ni säkert? Vänta och se, säger jag!

Jag lägger tallbarren - som jag brukar passa på att plocka när jag fäller kor - tätt uppradade på en fyrkantig assiett. Barren ska täcka hela assietten. Lägg sedan eklöven som en ram runt. I mitten placerar jag trancherade tomathalvor och strör vitlökspulver över tomaterna tills de är täckta. Runt dem bryter jag mörk blockchoklad och lägger klickar av handvispad grädde. I grädden har jag pressat limeskal och kanel och den toppas till slut med karamellströssel (kulörta färger).

Som dryck till hela menyn rekommenderar jag svagdricka med vodka. Den syrliga svagdrickan möter perfekt köttets textur och framhäver nyanser ni inte trodde fanns i vanligt svenskt hemjagat kokött.

Kära läsare, där har ni er gourmetkväll med smak av vinter! Beräknad tid för tillagning blir ca 8-12 timmar, så planera noga. Men jag lovar, gästerna kommer att jubla! Och fler matbloggar kommer, var så säkra. Lycka till!
/ F

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0