Vikten av öppet vatten...



Nu är det förvisso sommar och annars omöjligt (otrevligt heter det kanske) att sitta på en parkbänk alldeles invid hamnen och skriva bland annat detta. Men jag börjar förstå - efter att ha suttit fångad i ösregnet (läs inlägget här), - att jag skriver oerhört fritt och förhållandevis snabbt om jag befinner mig nära vatten.

Inom två veckor får vi veta om vi får hyra huset vid havet. Många spekulanter är det, och tydligen har de flesta det lite småsvårt med köpeskillingen...

Och jag fantiserar träget vidare. Där kan jag sitta i en tvårums gäststuga längst ute på udden och plita bäst jag vill:o) Förstå känslan av höstrusket, pinande vind, regn, vitvågor, lanternorna på verandan, ljuslyktorna tända inomhus, min skrivdator fungerar som den ska, jag har nattat yngsta dottern i "stora huset" (maken med, så han orkar upp på arbetet på morgonen), jag har en liten skål med Estrellas jordnötter framför mig, jag går ut på däcket och röker, känner vädergudarna ge mig budskap mot min kind. Jag stänger dörren bakom mig och fortsätter att skriva på romanen, eller planerar veckans lektioner på friskolan på ön - den jag kan skönja rakt över havet.

Får jag lust går jag in till boningshuset och forsätter mixa nya plattan. Eller om jag har mer lust, väcker jag min make och har fantastiskt sex - medan vågorna alltjämt brusar utanför vårt panoramafönster - det som vetter mot havet.

Nu har det förflutit en dag till, och i själva verket var vi till vår nya bank igår, som var så tillmötesgående och vänliga att de löste alla våra idiotkrediter, privata lån och andra skulder. Så nu kommer det bara att bli dyrare i flera år per månad:o) I fem år. Men eftersom jag nu övervunnit min "arbetskygghet" och skaffat mig ett "riktigt" jobb så ska det nog bli fason på vår budget! Att jag också fått ja till några krönikör-knäck på olika tidskrifter, gör inte situationen sämre. Gillar de det, så blir det en hyfsad inkomst per arbetad timme och A4:o) Samtidigt som jag bara älskar att bolla med orden!

M/S Medvind. Ja, mina vänner. Vi var ute och kryssade och skulle äta den fina skärgårdsbuffén - precis som för exakt ett år sedan. Något måste ha gått helt fel någonstans, och jag är alldeles säker på att det inte var jag, den här gången heller, som förorsakade det.

Fredrik ringde bokningen innan 16.00 - så som det påbjöds enligt hemsidan. Väl där, i kön, i hamnen - blev vi stoppade av "välkomstkillen/diskplockaren" - eftersom han inte hade våra namn på sin lista. Han log lismande och gick in för att se om "det gick att ordna". Kvinnan i bokningen hade dock tidigare upplyst maken om att "det var bara att komma eftersom det alltid finns plats".

Hav-ever;) Vi FICK ett bord för två! Utlovad artist "Idol-X" hade ersatts av en annan trubadur vi kan kalla B - som skötte sig oerhört bra med tanke på att han fick hoppa runt som en skållad apa mellan de två däcken hela tiden, hade en mick som skrapade betänkligt på undre däck, folk som åt som utsvultna straffångar och knappt orkade applådera. Det gjorde vi - för vi satt allra närmast scenen. B ska ha en stor eloge för att han stagade upp "underhållningen" - bara med någon timmes varsel innan ankaret lättades. (Ja, Fredrik pratade med honom när vi gått i hamn och vidarebefordrade att hans framträdanden blev bättre - i takt med att hans röst lossnade och kändes avslappnad och varmare:o) Att han också sa att "nu ska jag hem och ta en (måttade en halvmeter med händerna) sån här stor grogg för att lugna ner mig" hade både jag och maken full förståelse för:o)

Med en nota på 1200 sek - var det värt det? Ja, sa maken som åt för två - tack och lov! Själv lyckades jag med näppe få i mig en halv oskald räka (med svart rom) som smakade något som börjar på b..., fyra små ananas-slicar, två sillbitar, en äcklig pära samt två tuggor av en kall så kallad "västerbottenpaj". Ja, ni fattar grejen:o) Fast brödet var gott - nybakat med timjan och rosmarin med havssalt på:o)

Ja, i tanken sitter jag vid havet, men det vågar inte ens:o) Men det gör jag. Och det må väl vara nog så gott?

Kommentarer
Postat av: Blommen

Jo, det är mycket troligt att vatten har ett positivt inflytande i själva skrivandet. Jag håller fortfarande tummarna (det börjar att göra lite ont=) för “huset”. Det gläder mig att visionen av er framtida budget kommer att vara tydligare, detta då pga att -även fast du alltid har jobbat som en besatt med lite av varje (och inte bara musik)- du har fixat ett “riktigt” jobb som du själv kallar det med en något “ironisk” klang. Jag vet att du älskar ord, det kan man bara inte missa=0) Ja, på kryssningar kan dom verkligen ta betalt, jag vet, ty jag har själv varit till både Åland och Vaasa tillbaks på forntiden. Till sist uppmanar jag dig att alltid behålla både din längtan och din lust (till både det ena och det andra), livet blir lättare så, till råga på allt så är både längtan och lust helt gratis, kram på er alla!

2011-07-21 @ 09:49:46
URL: http://somiblo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0