Egenheter... dåliga vanor eller tvångssyndrom?



Jag är fullt medveten om att jag i många tidigare inlägg ondgjort mig över andras olater och ovanor, så nu känns det liksom på sin plats att se över- och rannsaka mina egna. För hur lätt kan det egentligen vara att dela tak med en sådan som jag? Visst - detta inlägg har en äckligt hög faktor av "I-landsproblem", men checka ändå här nedan om du orkar bry dig:o)

*Jag måste alltid ha fötterna utanför täcket när jag sover.
*Jag går alltid barfota inomhus - att ha strumpor på fötterna går närmast likna vid att ha vantar på händerna inne.
*Jag måste alltid läsa en bok när jag går på toaletten - annars kan jag lika gärna låta bli. Behöver jag nämna att det tar en stund (jämför detta med att jag ilsknar till över att dotter no:3 duschar för länge)?
*Jag måste göra mina smörgåsar och koka mitt te själv. Alla andra gör fel - (för lite/för mycket smör, på fel sida osv) nada frukost på sängen här inte!
*Jag vaknar av minsta lilla ljud och blir arg, typ Fredriks snarkningar - dock inte Thyras, som fungerar sövande.
*Jag kan inte öpnna ett stängt toalettlock utan att direkt efteråt tvätta händerna - lämnar alltid därför locket öppet efter mig själv. Och efter att jag tvättat händerna igen;o)
*Jag kan inte borsta håret utan att ta bort fastnat hår ur borsten först.
*Jag kan inte borsta tänderna innan jag rengjort tvättstället från intorkat tandkrämsspott, hårstrån, snuspartiklar och Fredriks skäggstubb.
*Jag kan inte borsta tänderna med min egen tandborste (fristående från alla andras) om jag inte tvättat den först.
*Jag måste halvligga i förarsätet när jag kör bil - till stort förtret för övriga förare i familjen.
*Jag måste röka det första jag gör när jag vaknar...
*Jag måste tända en cigarett så fort jag går utanför porten.
*Jag måste gå omkring i alla rum när jag pratar i telefon (gillar inte att göra det - gå alltså - men det kan också bero på att det sällan är tyst någonstans).
*Jag måste ha lampan tänd och läsa i minst en timme innan jag kan somna (om jag har tur alls med det lilla äventyret).
*Jag kan inte doppa magen i sjö eller hav sommartid, utan att skrika pinsamt högt.
*Jag kan inte dricka kalla, kolsyrade drycker utan att få kramp i halsen (diafragman?) och därmed tjuta till extremt ljudligt - som ett slags kortvarigt astma-anfall. Det brukar skrämma slag på sällskap som inte är vana, och orsaka förundrade blickar hos okända på restaurang...
*Jag måste titta in i starkt ljus- (solen eller en lampa) för att kynna nysa. Och när jag väl gör det, vrålar alla inom en mils radie "Prosit"!!!
*Jag vill helst ha underdelen på en frallabulle, men vågar inte erkänna det;o)
*Jag kan inte äta sista kanten jag hållit i på en macka (både de jag själv gjort, men även på café).
*Jag dricker aldrig den sista slatten ur någon som helst dryck.
*Jag har svårt att få i mig varm mat som har kallnat. Kall mat som är ämnad för den temperaturen går bra.
*Jag vill helst ha toarullen på golvet i stället för i den ändamålsenliga hållaren (något maken märkt och påpekat)...
*Jag använder aldrig hushållspapper. Står det någonsin papper i köket (använder slaskskrapa med stor framgång) så är det toapapper - och då för att någon middagsgäst behöver torka av sig sölet...
*Jag är fullkomligt livrädd för åska! Springer maniskt omkring och drar ut precis allt elektriskt i hemmet. Det har hänt att jag väckt mina barn mitt i natten, fått på oss alla gummistövlar - för att ta oss till bilen och där inne invänta lugnet...
*Jag kommer ofta på mig själv med att blåhålla i fjärrkontrollen till TV:n. Blir jättestressad om någon annan zappar runt under reklampauserna - även om vi ser på samma program;o)
*Jag är löjligt höjdrädd. Framför allt är jag rädd för att mina barn ska ramla ner från klätterställningar, träd med mera. Det kan bero på att Millan vid två års ålder lyckades ta sig ut genom ett jättesmalt vädringsfönster hos en vänninna i Stockholm. Hon stod på taknocken (bara asfalt två våningar ner) och skrattade och sa "titta mamma vad jag kan" - varvid jag ålade mig igenom samma fönster och fick tag i hennes lilla hand... (Ja, jag vägde bara 55 kilo på den tiden).
*Jag är lika "löjligt" åkrädd och "kör gärna bil, rattar och bromsar" åt andra. Det finns en förklaring till detta med - den vedervärdiga olyckan - "The Big Bang"...
*Jag kan inte torka spyor - inte ens mina barns, utan att själv kräkas.
*Jag tål inte när folk smaskar och smackar när de äter - påminner alltför mycket om min styvfar...
*Jag tål inte vasst, rivande skägg - påminner alltför mycket om min styvfar...
*Jag klarar inte av att klippa mina fingernaglar, utan biter bort dem. Det har jag alltid gjort med barnens också när de var små. Kan erkänna att det fortfarande tar emot att använda tång på Thyra. Tror inte det har att göra med att min mor varit fotvårdsterapeut i många herrans år;o)
*Jag har aldrig använt eller burit ett armbandsur. Har inbyggd "timing" och kommer aldrig för sent.
*Jag har inte gått till en frisör på över tjugo år. Klipper och färgar mitt eget hår. Och går det fel - tja, då kan man ju alltid beställa löshår:o)
*Har något slags hår-tics - om jag mot förmodan står på scenen... Fluffar omkring med händerna hela tiden. Mycket osmakligt och töntigt, enligt mig!
*Jag ställer alldeles för höga krav på mig själv och andra.
*Jag har svårt att någonsin riktigt slappna av.
*Jag gillar inte att bli riktigt mätt. Hatar känslan efter barndomens julmiddagar.
*Jag kan inte prata - eller förstå vad andra säger - när jag lagar mat. Trivs bäst om jag får vara ifred i köket (men hacka saker får andra gärna göra. Tillika duka undan och diska:o)

Jamen alla fattar! Vilket team vi måste vara i den här familjen! Och vad roligt det måste vara att vara att tvingas umgås med mig...eh...not?

Kram till er närstående ändå - och till alla er som slipper !


Kommentarer
Postat av: Jesus Kristus 666

BAJS

2011-05-20 @ 01:45:38
Postat av: Jag har IQ som en negerboll

Men.....nu blir jag leeeedsen. Vafför har ho ente god känt min hög intelligenta kommentar som jag skref her i går aftones

2011-05-20 @ 09:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0