Onsdags-TV... or going nuts?



På onsdagar infaller ett smått makabert val av TV-program kontra övrig sysselsättning. Så här såg tablån ut för aftonen:

17:50 Masterchef

18:55 Hemma hos Jamie

19:30 Halv åtta hos mig

20:00 Sveriges mästerkock

21:00 Vad blir det för mat

21:30 Jamie Oliver: Middag på 30 minuter

22:00 Kvinnors hemliga liv

23:00 Plastikdoktor 90210

 

Jag hann, efter att ha storhandlat och hämtat Thyra på skolan vid 15, och innan alla matlagningsprogram började, laga en fantastisk god hajmals-fiskgryta på purjo, charlottenlök, chiili, lime, citron, grädde, vitlök, färsk koriander, oregano, basilika, fisksås, handskalade räkor, potatis, morötter, sjäkselleri, balsamvinäger, grönsaksbuljong och saffran med grillade viklöksbröd.

Jag tömde, och fyllde en ny diskmaskin och tvättade som av en händelse också två omgångar sängkläder och vek redan färdig tvätt. Bytte i sängarna.

I reklampauserna blev jag extremt sugen på att baka en äppelkaka på sockerkaka innehållandes två ägg, 1 dl socker, 2 dl mjöl, en tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver, 1 tesked kanel, 2 deciliter vatten, 50 gram smör, tre röda äpplen och en påse skivade mandlar. Under tiden hade jag omedvetet nog kokat en konservburk kondenserad sötmjölk i en timma i en kastrull. Kolan som av ett under uppstod, hällde jag sedan på den smorda och ströbröade pajformen där resten av grejset redan låg. Gräddade det på 175° i kanske 40 minuter, och i någon av alla reklampauser vispade jag även 2 dl grädde med en msk socker, 1 tsk vaniljsocker, 1 pressad lime, 1 halv pressad citron och ett par matskedar lätt-creme fraiche. Sedan smaskade vi alla i oss kaka innan 21, då jag strax efteråt nattade en nyduschad Thyra.

Under det nästkommande bantningsprogrammets reklampaus hann jag göra en dip-sås och hälla upp fyra olika snacks (som jag kände mig tvingad att köpa idag eftersom vi reklamerat äckliga nötter från OLW och därför fått 100 pengar att spendera på dessa onyttigheter). De åt jag och Fredrik upp under fettsugnings- och bröstförstoringsprogrammet. Han höll mitt högra i handen och gissade på 250 gram. Hon som ville ha "normala" tuttar valde 700-grams implantat... För att hon då trodde hon skulle få mer dricks när hon jobbade. Som pole-dansös...

Sedan följde ett program i en serie om en engelska människor som åker till fattiga länder för att leva i en annan kultur under en månad. Just denna kväll råkade det vara i Etiopien. Familjen hon bodde hos slaktade sällan något av sina få magra djur, men de ödslade en hel get på kvinnan i dokumentären... Det framställdes fint på något sätt - men ändå var hon inte riktigt tillfreds med att bybefolkningen piskade alla unga flickor blodiga på ryggen inför cermonin då en son (som skulle bli man - 13 år) sprang över fyra kossors ryggar fyra gånger...

Ja, herre min Je!

Till sist (innan jag skrev detta) hamnade jag framför ännu en dokumentär på SVT 2 om bipolär sjukdom. Och tänk - jag tyckte inte jag platsade där heller. Lika lite som i fitnesstävlingar eller Sveriges Mästerkock:o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0