Galet gott - när jag ändå håller på;o)



En mycket underskattad (av Fredrik som hatar rödbetor) maträtt är min helt egen variant av rysk borschsoppa/gryta.
I min mun innehåller den helt igenom perfekta smaker. Jag ska försöka delge hågade ett slags recept. Jag vet - som tidigare skrivet - aldrig hur jag gör från gång till gång - men testar ändå. Skäll ut mig i bloggen efteråt om det blev katastrof:o)

Om du inte har föjande råvaror hemma, är tipset att köpa:
4-5 normalstora, färska rödbetor
1 vitlök
3 normalstora morötter
färsk eller torkad dragon
grovmalen svartpeppar
salt
jasminris
500 gram nötfärs
1 stor gul lök
1 färsk pepparrot (går bra med en liten tub färskriven annars)
1 liten creme fraiche
smör(riktigt)
olivolja
1 tärning grönsaksbuljong
1-2 dl vatten
1 painriche
1 citron

Gör så här:
Tag en stor stekpanna och häll i nästan 1 tsk svartpeppar, 1-1,5 tsk salt, 2 pressade vitlöksklyftor, en gul finhackad lök, 1 msk dragon och 2 msk smör. Låt allt steka ihop på hög värme i några minuter och blanda därefter i köttfärsen och finfördela röran.

Skala och riv morötter och rödbetor fint och häll i stekpannan. Låt puttra ihop i 20-30 min.

Häll 1 tsk salt, 4 dl jasminris och 3 msk olivolja i en kastrull med 8 dl vatten (alltid dubbelt så mycket vatten mot rismängden). Låt koka upp på hög värme men sänk sedan till väldigt låg efter ca 10 minuter och lägg på ett lock så det får stå och ånga sig klibbigt. Typ bara på ettan. Blir det för torrt - häll i en dl vatten till.

Riv pepparroten i en skål och blanda med creme fraiche, en nypa salt, lite svartpeppar och saften av en halv citron. Rör om.

Skiva painrichen i centimeterbreda skivor. Smält 100 gram smör och blanda i en vitlök, 1 tsk dragon, 1 tsk timjan och en halv tsk salt och gegga ut på bröden. Häll även på lite olivolja och lägg dem sedan på smörpapper och grilla i ugnen på 225° i 5 min.

Ja, sen tror jag man fattar hur det hela ska serveras:o) Testa, testa, testa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0