Tant och volontär?



Jodå... Det finns visst en hel massa saker som tyder på att jag är tant:

Menopausen känns oerhört talande i sig själv. Jag kan både virka, sticka, sy, växtfärga och brodera. Dessutom kan jag laga alla svenska husmanskosträtter som finns (det kunde jag inte som yngre) - fast nu med extra piff på. Jag ser dåligt, hör dåligt, är en riktig kratta i trafiken. Känner mig allmänt förbittrad, förbrukad och förbannad. Rynkorna har blivit djupare och det hänger dumma påsar ner från sidan av kinderna. Jag skulle behöva en helkroppskorsett.

Har börjat fundera på volontärarbete eftersom jag annars direkt inte fyller någon vettig funktion. Jag är ju inte ens tillgänglig som mormor eftersom barnbarnet bor i Stockholm och jag fortfarande har småbarn - vilket på ett sätt håller mig något yngre;o)... Jag minns inte mina närmastes födelsedagar - inte utan att skriva upp dem. Jag har inga kläder i garderoben som passar. Jag drömmer om orgier med yngre män;o) Jag drömmer om att stå på scen igen med ett riktigt bra band och mina nya låtar.

Saker som inte tyder på att jag är tant:

Jag hatar att baka bullar och göra efterrätter. Jag fixar inte svenska traditioner och högtider. Jag spelar inte Bingolotto och tål inte de glittriga utskicken från Postkodmiljonären med mitt namn förtryckt i guldskrift. Jag vägrar konsekvent att riva ut rabattcheckar ur reklambladen. Jag läser dem inte ens. Jag skriver inte dansbandslåtar. Jag låter inte som en tant när jag väl sjunger. Mina texter är fortfarande smått pubertala. Mina låtar drar mer åt pop...tror jag själv. Jag har inte stödstrumpor, bristningar eller åderbråck. Är bara magfet efter alla fina döttrar. Jag köper fortfarande kläder på ungdomsavdelningarna - fast just det kanske passar bättre i den ovanstående tant-kategorin.

Jag skickar aldrig julkort eller vykort - även om jag av en händelse - skulle råka befinna mig långt hemifrån. Jag minns inte mina närmastes födelsedagar - inte utan att skriva upp dem. Jag har inga kläder i garderoben som passar. Jag drömmer om orgier med yngre män;o) Jag drömmer om att stå på scen igen med ett riktigt bra band och mina nya låtar.

Det går liksom inte ihop detta... med kropp, ålder, att inte känna igen sig själv. Förut var jag åtminstone så pass förutseende att jag kunde berätta för barn och partnern när det var dags för PMS från helvetet.

Förlåt ett smått likadant inlägg som det förra. Det kommer troligtvis alltid att ske igen. Med tanke på minnet och mina lässvårigheter i mörker.

Jag kan mycket väl tänka mig ett volontärarbete och funderar seriöst på ett år utomlands, och i sådana fall, tar jag med mig Thyra - och Fredrik - om han vill.

Genomläst och godkänt av:
/Fredrik Jacobi Muskos

Maken har läst och tycker att detta med volontärarbete låter som en bra idé - något som han inte själv är främmande för, utan omfamnar. Har vi spekulanter på att hyra ut vår lägenhet under ett år?/F

Kommentarer
Postat av: Babs

vilken underbar idé.. att göra något för någon som farit illa här i världen.. få växa i själv, ge och få , känna sig och få vara betydelsefull för andra, vara till nytta, ge sitt bidrag till utsatta... jag skulle kunna tänka mig det själv OM jag inte hade satt upp alla intalade hinder som hindrar mig från att vara nyttig, för andra.

Så mycket bättre än att ge bidrag, som ändå bara går till "administration", avlöning till någon som inte gör mer än håvar in skänkta pengar..

Ungefär som detta förhatliga "Postkodmiljonären".. vad kostar all denna reklam som ständigt hamnar i min brevlåda, i dubbel upplaga? Att "the boss" fick 5,4 milj i bonus? Förstår inte att folk går på det.. En miljon om dagen... i 14 dag... 1,2 miljarder i år?? Jag tackar nej och håller mig till min lilla Triss någon gång då och då (vet ju att jag redan vunnit högsta vinsten o det gör man bara en gång här i livet)



Tant? Vad är "tant"? Har väl inte ens med ålder att göra.. finns tanter som inte fyllt 20 ens :)



Att åldras, att få rynkor och häng är ett tecken på mognad, att man levt. Har man inte levt blir memoarboken väldigt tunn och tråkig.



Love U

2011-02-09 @ 09:01:02
Postat av: Cia

Gina, du vet väl att skrattgropar är ett tecken på lycka! så det betyder att mina lår är väldigt lyckliga...=D

2011-02-09 @ 12:34:19
Postat av: Gzi

Känns den här igen...?: "Sluta oroa er för rynkor, åderbråck och andra jävligheter! Livet ska INTE vara en resa mot graven med målet att anlända säkert i en attraktiv och välbevarad kropp utan snarare sladda in från sidan med choklad i ena handen och ett glas vin i andra, och med en kropp som blivit ordentligt använd för att inte säga fullständigt utsliten samtidigt som man skriker: "WOHOO, vilken jävla resa" ;D







2011-02-09 @ 22:54:12
Postat av: lotta engström

men duuuu jag följer med, har nyss sett filmen eat pray love, sannskildring, underbar, jag har allvarligt haft tanken på att bara dra länge, fan vi lever bara en gång.....vad jag vet just nu i detta livet iaf, kraaaaam

2011-02-10 @ 00:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0