"Operation Jul"!



Tycker jag borde få medalj idag. Julklappsbestyren avklarade på mindre än en timme till sju barn! Puh! Hade inte ens någon planering. Det tog längre tid att få igång bilskrället som dog redan i Bosvedjan. Han var tydligen sur och baktände eller nåt... Vågade mig därför inte ut till Birsta utan ihandlade toys i stan utifall att jag skulle behöva ta bussen till hemmet sedan. Och kanske lika bra det - det lär ha varit ren dårskap att beblanda sig med folkmassorna en dag som denna. Nu återstår bara själva inslagningsprocessen - det mest tidskrävande momentet i "Operation Jul"! Något som jag faktiskt är riktigt obegåvad på.

Gud, låt mig någon gång ha råd att bjuda familjen på en resa istället och skippa denna vedervärdiga tradition!

Julpynt hos Cobi/Muskos? Njae...gjorde ett tappert försök att klafsa runt i den mörka skogen på torsdagseftermiddagen för att bryta lite grankvistar att göra en minigran av. Hade inhandlat begagnade julkulor på Röda Korset så att Thyra skulle få dekorera skapelsen. (Av någon mystisk anledning, lämnar jag alltid kvar julpyntet hos mina ex när jag flyttar - kanske i tron/förhoppningen om att det inte kommer en jul till).

Det började i alla fall med att katterna välte min största vas så den gick i tusen bitar, så vi fick ta Elviras vita sopkorg i plåt (visserligen riktigt snygg) som vattenbehållare istället. I ungefär en minut fick "granen" vara ifred. Sedan satte de söta kissemissarna igång med att riva av pyntet och spela någon slags laglös vansinnes-tassboll, så det blev till att ställa ut resterna av skapelsen på verandan.

Dagen efter kunde julkulor och granris skådas runt hela uppfarten och tomten (gården alltså) eftersom stormen drog i väg med allt löst tjafs som finns. Till exempel träd, tjocka som skurhinkar, en del med rötterna. Stranden och vägen hit blir aldrig sig mera lik. Fast omväxling förnöjer ju:o)

Julstämningsfaktor? Trots uteblivna attribut kan nog hemmet passera som ganska "juligt" ändå. Det är ju liksom inrett i vitt och rött och elden sprakar allt som oftast i brasan. Ja, i braskaminen då alltså. Lite snö på det här så torde inte Fredriks barn bli besvikna.

Nu ska jag fortsätta ha ont i magen, planera lektioner, rätta prov och slå in klapparna - om jag inte slår in något annat... Tur det finns en smarrig kålpudding kvar sedan igår:o) Då blir jag säkert go & gla till kvällen! Ja, så är karusellen...

Kommentarer
Postat av: marcus

I mina ögon är denna "vedervärdiga tradition" så härlig! För mig betyder det en chans att umgås med min familj. Det kan inte någon ta ifrån mig!

2011-12-10 @ 15:47:27
Postat av: Blommen

Ska titta om jag hittar någon medalj som jag kan skicka upp till dig, bra jobbat och på rekordtid!

Tycker också att sådana här ideer som jul och annat strunt borde slopas för evigt, har ingen som helst "julglimt i ögonen" längre, ogillar folkmassorna som trängs för att handla, detta fortgår även fast dom inte borde ha något läder alls att snacka om... det är ju allmän ekonomisk kris!

Du, slå inte in dom...klapparna alltså, dom ska ju ändå öppnas! På tal om det förresten, tacka vet jag våren då allt slår ut!

Res du Gina, du är välkommen och husrum ordnar det sig med... ty "finns det hjärterum så finns det stjärterum"!

Vet av egen erfarenhet att kattor och julgranar kan var en farlig kombination, många kulor har sopats upp under åren.

Julstämningen är under noll men jag försöker att hålla mig för gråt för min dotters och alla andras skull.

Sluta upp med att ha magont, om du koncentrerar dig på lektionerna, proven och att INTE slå in klapparna så gör nog

kålpuddingen resten ska du se! Må karusellen aldrig stanna, kram på dig och snart är julen över!



2011-12-10 @ 17:21:51
URL: http://somiblo.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0