Elephant & Bassets...



Jag älskar Kenzos "Djungle Elephant"! Sedan många år är den inte köpbar i Sverige, men mina partners brukar snällt nog beställa den på nätet eftersom den verkar förknippas så starkt med mig. Inte bara bland dem, utan också  väninnor brukar kalla efternoterna för "den Jacobianska doften":o) Tyvärr har jag har märkt att tillverkarna numera börjat fuska och lagt till någon konstig syntetisk ingrediens som inte har där att göra:o(

Här följer en liten (fullständigt ointressant och oanvändbar) lista på dofter och smaker som jag inte vill vara utan:
*Sandelträ
*Ceder
*Bergamott
*Tallbarr
*Nyklippt gräs (påminner om en gammal parfym "Blue Grass" som min farmor hade stående i sitt badrumsskåp på 60-talet).
*Lavendel
*Viol
*Doften som kommer ur sankmark när man klafsar ner i den djupa gröna mossan på försommaren - påminner om Bassets lakritskonfekt när man tuggar på de där runda med pyttesmå blå eller rosa pärlor på, men också om en otroligt gammal herrdoft som hette "Imperial Leather" som jag fann i Herrgårdens och Aneschs badrum då jag var pytteliten, men även ett spår av Diors "Fahrenheit" rakvatten för män. En taskig version av den.
*Blå Surf - det enda tvättmedel man använde i Norrland på 60-talet. Sticker till lagom bra i snoken:o)
*Timjan
*Kanel
*Citronmeliss
*Citron
*Lime
*Koriander
*Kardemumma
*Dragon
*Mynta
*Basilika
*Rosmarin
*Rosépeppar
*Oregano
*Vitlök (dock ej i parfym)
*Spiskummin (absolut inte i parfym, då det rent doftar en svår veckas armsvett)
*Chillipeppar
*Rosenvatten

Ibland är jag glad att jag röker för jag vet inte om jag skulle stå ut med alla dofter (& odörer) och smaker om flimmerhåren varit helt oskadade. Mitt luktsinne är så väl utvecklat att jag torde ha varit hund i ett tidigare liv:o)
Önskar alla en fin söndagskväll!




Kommentarer
Postat av: Fredrik Jacobi Muskos

Vadå snällt nog?! Det är inte bara snällt, det är kärlek! Puss!

2011-04-10 @ 21:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0