Har du också återkommande problem med svamp?



Foto & © Siw Muskos


Jag har själv drabbats av trattkantareller. En riktigt svår sort eftersom den växer i mängder överallt i de djupa skogarna. På mindre än en vecka har beståndet fördubblats! Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till. Testade att kedja fast bilen i parkeringsstolpen och kastade nyckeln i hamnen, men lik förbaskat tog "Krabaten" mig till jaktmarkerna. Igen, igen och igen. Vi hade extranycklar.

Fredrik försöker febrilt råda bot genom att springa runt på stadens krogar och restauranger och sälja ohyran oerhört billigt. Någon har bjudit skamliga 40 kronor per kilo om vi bara vill dumpa det i deras fryscontainer. Och gudarna vet om vi inte snart antar det budet. Självklart har vi själva försökt få undan en del av parasiterna genom att koka dem i 3,5 minuter - allt efter experten Siw Muskos råd - för att sedan djupfrysa dem.

Jag har provat att tillaga Västerbottenpajer med svamp, kokat stuvningar och grillat varma mackor, lagt dem i heta köttgrytor, försökt torka ut dem - men ändå blir det inte bättre. Det kliar precis hela tiden. Att liksom få gräva djupt i den fuktiga mossan och dra upp dem halvvägs med rötterna... riktigt få känna hur de tynger påsarna...

På nätterna drömmer jag att mina händer är som grävskopor som plöjer upp de gula skaften och sedan sitter jag och rensar hela skörden noggrant, delar varje flikig hatt, sorterar bort alla pinnar och barr;o) Detta måste få en ände!!!

Önskar att det fanns någon slag Lamisil som råder bot på denna åkomma. Finns det någon likasmittad som vill hämta och köpa månne?

Kommentarer
Postat av: Mona

Va skaru ha per kilo?

2010-09-29 @ 19:31:46
Postat av: kerstin

Har just nu en syltkittel full med förvällda gula kantareller. Tror Bengt har släpat hem minst 50 l. Jag fryser in o fryser in men herregud det tar ju aldrig slut. Tur att Elin kommer hem snart då ska hon få med sig till Frankrike. Själv har jag nog svamp i hårbotten (det kliar oupphörligt) Kan jag ha blivit smittad av dom gula ? Ett tips till slut. Koka pickles ! Gott till kötträtter och vissa ostar bl.a.

2010-09-30 @ 12:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0