Lös hår! Blev kortare än någonsin!



Foto & © Rapunzel of Sweden

När man ser denna bild så förundrades - åtminstone jag, hur redan långhåriga damer på svartvita bilder, har transformerats till färg i fläktmaskinen för att de fått ännu mera hår. Lös hår.

Jag är en sån där person som alltid envist vägrat att klippa mig kortare. Trots att håret bara blir stripigare och tunnare för varje dag. Jag har allvarligt talat inte gjort det på 15-20 år. Mer än att toppa en centimeter då och då på egen hand. Men ikväll hände det. Olycksfall i giftermålet, eller vad man nu ska kalla det...

Det finns ett företag som heter Rapunzel (inte helt otippat) som via sin webbsajt säljer löshår och olika produkter för hårförlängningar. Bland annat har de en produkt som kallas nail-extentions med keratinvax. På deras sida står att det är lätt att sätta fast och lika lätt att ta bort. Det går ut på att man med en varm tång låter varje hårslinga som i toppen har en liten nagelliknande vaxskiva smälta fast i det egna håret så nära hårbotten som möjligt.

Fina Elvira (en av mina söta döttrar) hjälpte mig med detta en vecka före bröllopet i augusti. Det fungerade bra och blev riktigt snyggt. Fast efter en månad började det se rätt skumt ut då vaxet liksom hängt ner sig 5 centimeter. Därför skrev jag till ovannämnda företag och ville beställa keratinvax-removern. Tyvärr hade de den inte hemma för tillfället. Så jag fick snällt vänta en månad till på den lilla gröna flaskan (10 milliliter) med tillhörande pipett.

Den dök upp i går och jag bad Elvira ikväll hjälpa mig att ta bort alla extensions jag hade i underhåret. Nu hade de vandrat ner cirka 10 centimeter. Jag öppnade flaskan och luktade... och det luktade bara aceton. Tog en tuss och testade på mitt nagellack, och givetvis försvann det. Det var alltså aceton, som normalt kostar högst 20 pix för en flarra på apoteket eller ICA. Känner mig lurad!!!

Whatever. Visst - löshåret lossnade. Dessutom mitt eget som hade dreadat sig under alla svettiga nätter. Vaxet sitter kvar som äckliga pluppar och gick inte att få bort alls med acetonet. Gjorde en blandning på olivolja och hårbalsam och försökte dra. Men nej. Toket är kvar! Hur SKA jag kunna fortsätta som artist? Va? Va? Va?

Det enda Elvira och Olivia kom på att göra när de satt och förfasade sig över min hårmisär var att klippa av hela skiten. Och nu är det gjort! Har inte ens halva håret kvar. Men blev lite glad ändå när döttrarna sa att "du ser mycket yngre ut" (säkert bara för att vara snälla)!

Nej, har inte för avsikt att lägga ut bilder på resultatet - kommer i sådana fall att förlänga allt i photoshop ändå! Men jag tackar Elvira - det känns som jag gått ner i vikt:o) Du var verkligen jätteduktig!

Och bäst av allt är att jag har nacken fri och inte behöver svettas så kopiöst i tantkroppen längre:o)

Men jag ville ju bara gfta mig. Och vara snygg! Nä, men att... jag borde nog stämma Rapunzel?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0