Jacobis favoriter! Ett trivsammare inlägg...



Jag har tidigare berättat att jag läser en hel del böcker (minst tre per vecka). Böcker som fängslar mig, gör mig inspirerad och ger mig en möjlighet att leva ett rikare inre liv - dock inte för att mitt verkliga och yttre liv skulle vara särskilt händelselöst:o) Tvärtom.

Det är sällan jag ratar en bok jag lånat eller köpt, utan jag försöker i det längsta att hitta författarens unika språk, tonarten och nerven som behövs för att dra berättelsen framåt. Men det händer ändå ibland (i sisådär 1% av fallen) att jag resolut slår ihop pärmarna och öppnar en ny.

Ofta känns det som att böckerna ropar på mig och bara vill bli lästa. Jag har ju såklart mina absoluta favoritförfattare som jag har plöjt varenda utgiven bok av. Men eftersom min lästakt är snabbare än deras skrivarhastighet har jag för vana att på biblioteket först kolla "återlämnade böcker under dagen", "sjudagarslån" samt "nyheter". Och vilka fantastiska författare och enstaka böcker jag på så sätt fått förmånen att uppleva:o)

Dilemmat i allt detta läsande är förstås att jag - även om jag blir högst inspirerad och inte har brist på berättelser jag vill delge andra - inser att jag aldrig kommer att komma i närheten av ett skrivspråk jag själv skulle upskatta. Och då utgår jag ifrån att andra inte heller skulle göra det. Logiskt i min värld. Så det känns veligt fortfarande. Och låtarna till plattan kommer ändå på min prio 1-lista.

Nedan listar jag författare som betytt väldigt mycket för mig. De fyra första är mina topp-damer. Sedan - utan egentlig inbördes rangordning - de jag följt under en längre tid, samt även de som berört mig starkt genom bara en eller två böcker.

1. Maj-Gull Axelsson
2. Barbara Voors
3. Karin Alvtegen
4. Anita Shreve
5. Susanna Alakoski
6. Unni Drougge
7. Herbjørg Waamo
8. Louise Boije af Gennäs
9. Katarina Wennstam
10. Inger Edelfeldt
11. Carina Rydberg
12. Maria Sveland
13. Linda Olsson
14. Mare Kandre (rip)
15. Ninni Holmqvist
16. Jonas Gardell
17. Richard Bach
18. Khalil Gibran
19: PC Jersild
20. Patrick Süskind

Självklart finns det åter flera hundra till som jag inte minns namnen på just nu, eftersom alla mina böcker ligger längst in i förrådet i källaren i kartonger efter flytten in till stan.
Jag blir själv lite förundrad när jag ögnar igenom listan. Den består till största delan av kvinnor. Kan det bero på att jag är enkelspårig eller på att de i allmänhet skriver bättre? Who knows? Men jag är glad i alla fall:o)

Nu ska jag öpppna Voors senaste:o) Kram & godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0