Vardagsblogga? Lite lagom sådär...



Har funderat på att fortsätta skriva lite mer - typ vardagsblogga. Inte vara så hysteriskt inriktad på att få till både en intresseväckande början, fortsatt läsfaktor och slutknorr i allt jag skriver. Jag har så höga krav på mig själv att vara både retrospektiv, up-to-date och dessutom smått innovativ. Men eftersom jag redan förstått att så faktiskt inte är fallet, efter att ögnat igenom delar av ordmassan, så tänkte jag - varför inte bara skriva lite om det som händer just här och nu? Som folk gör mest.

Vi har alltså, mitt i all eländes sjukdom, lyckats ta oss till Birsta köpcentrum med Krabaten - den stackaren. (Nu har han fått ett dyrt undergroundgarage i 6 månader i alla fall). Vi inhandlade de få julklappar vi hade råd till - det blev ändå 3000 pengar. Sedan slog vi in dem i Elviras rum och magasinerar dem där tills vidare. Fredrik åker till England och sina barn en vecka över jul. Olivia blir hos sin pappa och jag, Thyra och till viss del Elvira kommer att fira julafton hos Thyras fina låtsaspappor Kim och Tomas. De var faktiskt det under graviditeten. Gud, så de fixade och donade den varma sommaren. Packade fika, lade ut filtar, grävde gropar för min mage i sanden, lät oss bo hos dem när den "biologiske idioten" gjorde sina galna räder. Ja, de har sannerligen ställt upp för mig och mina barn. Och jag älskar dem.

Jag antar att de kommer att ha tusen juleljus tända i sin underbara lägenhet och att de säkerligen sjunger vackra psalmer i stämsång för- och med oss. Det kommer med all säkerhet att bli en trevlig, rolig och minnesvärd kväll med fantastiska människor. Jag kan dock inte bidra med annan julstämning än hemgjorda köttisar och en omelett med skogssvampsstuvning. Kan nästan gissa att de har en plastig, kitchig gran ocskå - vilket såklart kommer att glädja min fina lillnos:o)

Här hemma finns ingenting som pyntats till julens ära. Köpte lite mer vita ljus bara. Å andra sidan har vi redan rött, guld, svart och vitt i köket, vardagsrummet, badrummet och sovrummen. Så det vete tusan om det är att gå lite "over the top" att klä om vår hörnsoffa från beige till röd klädsel innan Fredrik åker. Man fixar det inte själv heller. Nä, det får vänta tills Thyra spillt mer Oboy på nuvarande överdrag.

Undrar om jag borde ha dåligt samvete för att jag inte bakar med mina barn, inte pyntar och pysslar... Men allvarligt, de ser ju igenom allt. Att jag inte tycker det är roligt någonstans. Att jag inte fattar vitsen. Vi är ingen hel familj. Ingen av oss tänker egentligen på vad julen står för. Ingen av mina barn gillar grismat (förlåt, julmat). Alla åker hit och dit, bor här och där. Min söta Millan är i Stockholm utan man och son och ska jobba. Det blir ju lite som det blir. Och jag kommer aldrig bli en bullmor eller bullmormor. Vad tjänar det till att upprätthålla något som inte finns och som gör alla involverade stressade? Jag är faktiskt glad att min egen mor sade ifrån sig julfirandet för några år sedan. Jag har full förståelse för att hon inte orkar med. Jag har aldrig gjort det. I många år bara hållit god min.

Hur som helst. Till alla er som älskar julen, kanske till och med sparar eller har pengar till att köpa alla grisrätter och julklappar till de som man egentligen vill ge något till - en god jul önskar jag er! Till alla er som är mer som jag - rätt likgiltiga inför traditioner (bortsett från vårt bröllop då - fast det var ju inte särsklit traditionellt förstås) önskar jag också en god kommande helg! Hoppas vi ses ett annat år:o)

Kramar/Gina

Pst! Och nu börjar plogbilarna yrsla högljutt utanför fönstret... kan nog inte alls sova än på ett tag. Och tänker på Fredriks ord just innan han lade sig för en timme sedan. "Jag vill verkligen inte vara ifrån dig en hel vecka". Nej, det vill inte jag heller! Absolut inte! Det räcker med en arbetsdag. Men vi hade inte råd att flyga hit hans barn och boka vuxenresor för fyra flighter. Nu ber vi att ovädret inte hindrar vare sig avfärd, landning eller hemfärd. Jag älskar honom, och att han är orolig gör mig så orolig, eftersom jag alltid är orolig över saker han inte är orolig över. Fatta grejen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Usch vad du skriver dåligt! Kan inte dom som vill få fira jul och ha det mysigt ifred få ha det? Va?

2010-12-21 @ 08:37:25
Postat av: Gina

Jag vet. Jag skrev ju även det. Fira på du/ni! Ett mycket hett tips är att låta bli att läsa min blogg så inte julstämningen förstörs. Jag kan nämligen inte garantera att det inte kommer fler deprimerande och dåliga inlägg. Det blir lite som det blir i den numera så kallade vardagsbloggandet:o)

2010-12-21 @ 08:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0